9

نشست علمی بایدها و نبایدهای نگارش

  • کد خبر : 1414
نشست علمی بایدها و نبایدهای نگارش
نشست علمی «بایدها و نبایدهای نگارش»، با حضور حجت الاسلام و المسلیمن دکتر سید محمدرضا حسینی در دیماه 1391 برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری اهل‏بیت(ع) ـ ابنا ـ حجت الاسلام و المسلیمن دکتر سید محمدرضا حسینی در نشست علمی «بایدها و نبایدهای نگارش» که به همت کانون نویسندگان قم برگزار شد، با اشاره به اینکه خداوند در آیه اول سوره قلم به “ن والقلم” قسم یاد نموده است، گفت: «ن» از جمله حروفی است که در تمامی ۴۵ زبان رایج دنیا وجود دارد و در این آیه نیز «ن» نماینده تمامی حروف ادبیات نوشتاری بشر است و قرآن یک نمونه از آن را معرفی کرده و به آن قسم یاد نموده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور قم در رابطه با نقش نگارش در فرهنگ و ادبیات ملل مختلف اظهار داشت: در کشورهای مختلف کتب و مقالات متنوع و فراوانی وجود دارد ولی تنها بخشی از آنها اثر بخشی و گیرایی مطلوب را داراست.

وی به آمار بالای تولید کتاب در کشور و استان قم اشاره کرد و گفت: متأسفانه در کشور ما نیز با وجود نویسندگان و کتب فراوان اثر بخشی به مراتب کمتری در حوزه فرهنگ و ادب وجود دارد و این نشانه عدم توجه به اخلاق نگارشی است.

دبیر کانون نویسندگان قم ابراز داشت: گاهی اوقات اثرگذاری یک کتاب تا حدی است که چندین مرتبه آن را مطالعه می کنیم و گاهی اوقات نیز کتابی را می بینیم که حتی ارزش یک بار مطالعه را هم ندارد.

حجت الاسلام دکتر سید محمدرضا حسینی تقویت روحیه نقدپذیری را از جمله شاخصه های یک نویسنده موفق برشمرد و گفت: نقد یک اثر موجب تقویت آن می گردد ولی متأسفانه بسیاری از نویسندگان طاقت نقد اثر خود را ندارند و این یکی از آسیب های متون کنونی است.

وی رعایت حقوق خواننده را مهمترین شاخصه نگارش یک اثر عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: مسلماً علاوه بر محتوا، شیوه نگارش یک کتاب نیز بسیار مهم است و نسل کنونی ما هر کتابی را مطالعه نمی کند  بنابراین در نوشتن یک کتاب باید سعی شود تا خوانندگان جذب مطالب شوند.

حجت الاسلام دکتر سید محمدرضا حسینی گفت: برخی از کتابها چندین بار خوانده می شود ولی باز جذابیت دارد و کهنه نمی شود که این ویژگی را کتبی چون: قرآن کریم، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، گلستان سعدی و .. دارا هستند.

دکتر سید محمدرضا حسینی اظهار کرد: قلم و نفس و روح نویسنده بر مخاطب اثر گزار است و لذا کسانی که قصد حضور در این عرصه را دارند باید به تفکر و بینش خواننده احترام بگذراند.

دکتر سید محمدرضا حسینی در ادامه با گرامیداشت اختتامیه پانزدهمین دوره کلاس های کانون نویسندگان قم گفت: کانون نویسندگان قم کانون از سال ۱۳۷۷ تا کنون دوره های آموزشی فراوانی برگزار نموده است و تا کنون افراد زیادی از این کانون فارغ التحصیل شده‏ اند.

وی ادامه داد: شایسته است فارغ التحصیلان این کانون در گرایش های مختلف انجمن های علمی تشکیل دهند و جلسات ماهانه یا فصلی داشته باشند تا زمینه رشد روز افزون آنها فراهم گردد و در مراکز فرهنگی و خبرگزاری ها و جراید حضور فعال داشته باشند.

لینک کوتاه : https://www.mrhosseini.ir/?p=1414
  • منبع : خبرگزاری فارس | خبرگزاری اهل ‏بیت (ع)
  • 993 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰