8

بررسى تنگناهای مراكز پژوهشى و پژوهشگران

  • کد خبر : 2572
بررسى تنگناهای مراكز پژوهشى و پژوهشگران
شناسايى بايسته هاى تحقيق و نيازهاى پژوهشى از طريق شبه شناسى و آسيب شناسى به دست مى آيد.

دکتر سید محمدرضا حسینی : بررسى تنگناها و گره‏ هاى پژوهشى و ارائه راه‏كارهایی در جهت كارآمدسازى امر پژوهشى در دو بخش مراكز پژوهشى و پژوهشگران از امور بايسته‏ اى مى‏ باشد كه مى‏ بايست به آن پرداخت.

بايسته‏ ها و اولويت‏ هاى پژوهشى (از طريق نوشتارى، ميزگرد، گفتگو) شناسايى بايسته‏ هاى تحقيق و نيازهاى پژوهشى از طريق شبه‏ شناسى و آسيب‏ شناسى به دست مى‏ آيد و اين امر علاوه بر اين كه گام اول در تحقيق به شمار مى‏ رود زمينه‏ ساز تحقيقى كارآمد مى‏ باشد.

چكيده‏ هاى نقد (آثار به نقد كشيده شده) به منظور اطلاع‏ رسانى و ايجاد روحيه نقدپذيرى و تشويق روحيه نقّادى و در نتيجه جلوگيرى از انجام تحقيق و تدوين ضعيف.

معرفى فهرست‏ واره تازه‏ هاى كتاب و پايان نامه‏ هاى برتر مراكز علمى پژوهشى كشور در حوزه علوم اسلامى، با هدف اطلاع‏ رسانى و جلوگيرى در دورباره‏ كارى و به هدر رفتن هزينه، نيرو و وقت.

معرفى و نقد كتاب معرفى اجمالى و نقد كتب اعم از تأليف، تحقيق و تدوين در حوزه‏ هاى علوم اسلامى با هدف آشناسازى دوستداران پژوهش.

جلسات نقد كتاب انعكاس محتواى جلسات نقد كتاب در جهت اطلاع رسانى از محتواى كتاب و ساختار و هندسه آن در راستاى تقويت روحيه نقدپذيرى و نقادى در حوزه‏ هاى علوم دينى.

معرفى پايان‏ نامه‏ ها و دفاعيه معرفى پايان‏نامه‏ ها و انعكاس دفاعيات آثار علمى در حوزه علوم اسلامى ترجيحاً پايان‏ نامه‏ هاى حوزه‏ هاى علميه و دانشگاه‏ هايى كه روى‏كرد حوزوى دارند، مانند دانشگاه آستان قدس رضوى، مدرسه شهيد مطهرى و … .

معرفى كتاب برتر بر اساس مراكز و يا سال در جهت معرفى آثار برتر و مطمئن براى كسانى كه بخواهند كتاب‏ هاى مورد تأييد را مطالعه كنند و همچنين تشويق مراكز در راستاى توليد آثارى پرمغز و هدايت‏گر.

معرفى مراكز پژوهشى و اطلاع‏ رسانى معرفى مراكز پژوهشى و اطلاع‏ رسانى و پژوهشگران در غالب مصاحبه و گفتگو در راستاى ايجاد زمينه ارتباط و آشناسازى مراكز داخلى و خارج از كشور با فعاليت‏ ها و پژوهش‏ هاى در دست انجام و نشر و همچنين ايجاد رقابت سالم در جهت پرمغز كردن پژوهش.

كتاب‏شناسى موضوعى در هر شماره يك موضوع در راستاى دست يازيدن پژوهشگران به آثار منتشره.

معرفى كتاب‏خانه‏ ها در راستاى اطلاع‏ رسانى حوزه فعاليت و گستردگى آن.

معرفى نشريات شناساندن نشريات در حوزه علوم اسلامى و معرفى آن‏ ها به پويندگان دانش و در نتيجه اشاعه و گسترش فرهنگ اسلامى در جامعه.

گزارش از همايش‏ ها و جلسات نقد و دفاعيات و … در راستاى ضرورت اطلاع‏رسانى و ايجاد شوق مؤكد در جهت پيگيرى برنامه‏ ها و موضوع‏ هاى طرح شده در همايش‏ ها و جلسات نقد و دفاعيات، در نتيجه اشاعه و ترويج فرهنگ پژوهش در جامعه عموماً و در حوزه‏ هاى علوم دينى خصوصاً.

سید محمدرضا حسینی

لینک کوتاه : https://www.mrhosseini.ir/?p=2572

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰