8

مرحوم نیکان، معلمی دلسوز و سیاستمداری درس آموز بود

  • کد خبر : 1439
مرحوم نیکان، معلمی دلسوز و سیاستمداری درس آموز بود
مرحوم نیکان در مسوولیت خود در فرمانداری قم که پستی کاملا سیاسی هم بود اجازه هیچگونه بداخلاقی، تهمت، دروغگویی و غیبت را به خود و اطرافیان نمی داد. (اردیبهشت 1392)

به گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا ـ سرپرست سابق معاونت امور فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع) گفت: مرحوم نیکان در مسوولیت خود در فرمانداری قم که پستی کاملا سیاسی هم بود اجازه هیچگونه بداخلاقی، تهمت، دروغگویی و غیبت را به خود و اطرافیان نمی داد و برای آنان معلمی دلسوز و درس آموز بود.

«حجت الاسلام دکتر سید محمدرضا حسینی» با بیان اینکه می توانیم در یک تقسیم بندی ۶۲ سال عمر با برکت ایشان را به سه قسمت تقسیم کنیم افزود: بخش اول زندگی ایشان ورود به حوزه علمیه قم پس از تحصیلات ابتدایی و راهنمایی است. نکته بسیار جالب اینکه ایشان در دوران تحصیل طلبگی همواره سعی می کرد با کار و زحمت امرار معاش کرده و روزی خود را از شهریه تامین نکند؛ برای همین وارد کار خیاطی شد و با این کار معاش خود را تامین می کرد و در این مسیر فردی خیر و نیکوکار بود و برای بسیاری از افراد بی بضاعت و طلاب نیازمند لباس رایگان می دوخت.

وی که با ابنا گفت و گو می کرد افزود: بخش دوم زندگی این مرحوم مربوط به اواسط دوران طلبگی است که با مبارزین سیاسی آشنا شد و وارد مبارزه با رژیم ستمشاهی شد و به دلیل تلاش و طولانی شدن مبارزات ایشان امر ازدواج ایشان هم به تاخیر افتاد.

این استاد دانشگاه افزود: مرحوم نیکان به همراه «حاج ابوالفضل اربابی» همواره تحت تعقیب ساواک بودند برای همین مدتی در خانه ای تیمی در قم پنهان شده بودند و بعد از مدتی بیرون آمده و در انتقال اعلامیه ها و سخنرانی های حضرت امام(ره) تلاش زیادی می کردند.

دکتر سید محمدرضا حسینی با اشاره به اینکه هر چقدر رژیم سفاک پهلوی عرصه را به مبارزین تنگ می کرد عزم آنان برای مبارزه نیز جزم تر می شد افزود: مرحوم نیکان در مرحله ای از مبارزات خود مجددا تحت فشار و تعقیب ساواک قرار گرفت و برای همین با رعایت اصول حفاظتی خود را به مشهد رساند و از آنجا نیز  به پاکستان، سوریه و فلسطین رفت.

وی اضافه کرد: مرحوم نیکان به علت عدم وجود دستگاه های پیشرفته کپی در آن زمان و عدم دسترسی به آن از سوی نیروهای انقلابی قصد داشت مقدار زیادی از اعلامیه ها و مطالب مرتبط با حضرت امام(ره) را که با کیفیت خوب کپی شده و از دانشجویان مسلمان مقیم آلمان دریافت شده بود در دو ساک به همراه خود وارد ایران کند که مورد شناسایی قرار گرفته با نیروهای امنیتی درگیر می شود.

حسینی گفت: بخش سوم زندگی ایشان مربوط به پس از انقلاب بود که مسوولیت های مختلفی را برعهده داشت و از نیروهای پرتلاش وزارت خارجه بود که با توجه به آشنایی با کشور پاکستان سالها به عنوان مسوول کنسولگری در این کشور مشغول بود ضمن اینکه به سایر ماموریت ها نیز اعزام شد و اصولا اقداماتی که پردردسر و خطرناک بود را داوطلبانه بر عهده می گرفت و بخاطر عزت کشور هر خطری می کرد.

وی ادامه داد: ایشان فردی فعال، پرکار و وارد در عرصه های مختلف بود و با روحیه بالا همیشه جلوتر از همه بود و در دورانی که فرماندار قم بود فردی بسیار مردمی، ساده زیست و بی آلایش بود.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمدرضا حسینی افزود: مرحوم نیکان دارای سجایای اخلاقی نیز بود از جمله اینکه فردی متواضع بود که این ویژگی زبانزد خاص و عام بود و در طول زندگی خود مخصوصا در دوران مسوولیت هیچگاه کاری خلاف واقع یا دروغ گویی و غیبت از او ندیدم.

وی در ادامه گفت: وی در مسوولیت خود که سیاسی هم بود اجازه هیچگونه بداخلاقی، تهمت، دروغگویی و غیبت را به خود و اطرافیان نمی داد و برای آنان معلمی دلسوز و درس آموز بود ضمن اینکه مرحوم نیکان همچنین تعبد عجیبی به اصل ولایت فقیه و شخصیت حضرت امام(ره) و رهبری داشت و گوش به فرمان آنان بود.

لینک کوتاه : https://www.mrhosseini.ir/?p=1439

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰