13

کرامت انسانی در قرآن گویای پیام جهان شمولی اسلام است.

  • کد خبر : 2665
کرامت انسانی در قرآن گویای پیام جهان شمولی اسلام است.
از نگاه امام رضا (ع) و ائمه معصومین کرامت انسانی برای همه انسان هاست چرا که خداوند کرامت انسانی را به انسان هدیه داده است.

حجت الاسلام محمدرضا حسینی ، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور روحانیون عصر امروز (۱۴ مرداد) در مراسم اختتامیه جشنواره کرامت انسانی از منظر رضوی در استان زنجان اظهار کرد: در حوزه پژوهش انتخاب موضوع یکی از مباحث مهم است.
دکتر سید محمدرضا حسینی وی با بیان اینکه کرامت انسانی زیرساخت اخلاق انسانی است، ادامه داد: در تعریفی که از کرامت بیان شده است ارجمندی و بخشندگی به عنوان معنا و مفهوم کرامت یاد شده است و زمانی که کرامت را به خدا نسبت بدهند بخشندگی و اگر به انسان مرتبط کنند اعمال انسانی مورد تاکید است.
ایشان ادامه داد: کرامت انسانی بحث مهم و مورد توجه خداوند در قرآن است لذا آیات قرآنی به صورت مفهومی به این موضوع می پردازند از اینرو کرامت انسانی در دین اسلام به عنوان یک اصل راهبردی و سیاست کلان مطرح است.
دکتر حسینی افزود: اگر به چرایی کرامت انسانی بپردازیم متوجه می شویم دلیل کرامت انسانی اشرف مخلوق بودن انسان است جایی که خداوند پس از خلق انسان به خود می بالد و به خود احسن می گوید.
سید محمدرضا حسینی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور روحانیت تصریح کرد: خداوند نسبت به هیچ مخلوقی چنین ادبیاتی ندارد و آن را اشرف مخلوقات می نامد و از فرشتگان میخواهد تا بر انسان سجده کند.
وی با بیان اینکه خداوند پس از خلق انسان همه آنچه بر روی زمین و آسمان است را به تسخیر انسان درآورد، افزود: خداوند از همان ابتدا قدرت تسخیر را به انسان بخشید.
حجت الاسلام سید محمدرضا حسینی منشا این کرامت را کلام خداوند در قرآن و سیره ائمه معصومین خواند و افزود: کرامت هم ذاتی و هم اکتسابی است که خداوند به عنوان موهبت در درون انسان ها قرار داده است.
وی با بیان اینکه علامه طباطبایی در تفسیر المیزان از کرامت انسانی به عنوان موهبتی برای همه انسان ها یاد می کند که به فرزندان آدم نسبت داده شده است و تفاوتی در ظاهر، نژاد، رنگ و … ندارد، خاطرنشان کرد: از نگاه امام رضا(علیه السلام) و ائمه معصومین کرامت انسانی برای همه انسان هاست چرا که خداوند کرامت انسانی را به انسان هدیه داده است.
دکتر سید محمدرضا حسینی ادامه داد:اگر کرامت انسانی را در بعد ذاتی و اکتسابی مورد قبول قرار دهیم برای تقویت کرامت در انسان های خودباخته می توانیم از قرآن و سیره اهل بیت بهره بگیریم و ارتباط با خدا در قالب عبادت، ارتباط با دنیا در قالب همسایه و ارتباط با خود انسان در خودسازی این کرامت انسانی را به شکل اکتسابی به دست بیاوریم.
ایشان با بیان اینکه بیش از ۵ هزار آیه در قرآن به اخلاق می پردازد و این تعداد آیه پنج ششم قرآن را تشکل می دهد، افزود: فلسفه بعثت پیامبر اخلاق است و این اخلاق بر بستر کرامت انسانی مستقر است.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور روحانیون با بیان اینکه مجموعه باید ها و نبایدهای اخلاقی بر مبنای کرامت انسانی است، گفت: نمونه های بسیاری از کرامت انسانی در سیره ائمه معصومین داریم.
حجت الاسلام سید محمدرضا حسینی با بیان اینکه کرامت انسانی تفسیر آیات انسان شناختی قرآن کریم است، ادامه داد: کرامت انسانی در نگاه ثامن الحجج تفسیر سیره نبی اکرم و ائمه اطهار است.
ایشان در پایان سخنان خود با تاکید بر اینکه اگر در کشور، نهضت حسینی راه افتاده مرهون مردم این استان است، اضافه کرد: پس از انقلاب عزای عمومی حسینی توسط زنجانی ها در کشور نهادینه شد.

لینک کوتاه : https://www.mrhosseini.ir/?p=2665

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰