8

ولایت علوی از دیدگاه علامه امینی (ره)-چاپ اول

  • کد خبر : 1400
ولایت علوی از دیدگاه علامه امینی (ره)-چاپ اول
گردآوری : سید محمدرضا حسینی

ولایت علوی از دیدگاه علامه امینی (ره)-چاپ اول

نوبت چاپ: اول / تابستان ۱۳۸۲

گردآوری : سید محمدرضا حسینی

مقدمه

علامه اميني(ره) از عالمان و دانشوران سرتگي است كه عمر خويش را در راه دفاع از ولايت و تبيين پايه‌هاي تاريخي تشيع و چگونگي كشل‌گيري حادثه عظيم «غدير» سپري ساخت. وي با همتي كوه‌سان و اراده‌اي شگفت و دنشي درياگونه، زواياي مختلف امامت و ولايت را بر اساس قرآن و روايت و حديث محكم غدير شكافت و رابطه آن را با توحيد و نبوت به روشني بيان كرد.

او در هر جا و در هر موقعيتي كه بود با زبان و قلم خويش به همين موضوع مي‌پرداخت؛ گويي كه خداوند او را به جامعه بشري عرضه كرده است تا «امامت» و «ولايت» را به مردم ابلاغ كند و يك بار ديگر، مسئله اكمال دين و اتمام نعمت را به آنان يادآور شود.

مرورري بر آثار و سخنان علامه اميني نشان مي دهد كه وي از عنايت‌هاي حضرت حق و تفضلات ائمه اطهار(ع) به ويژه اميرمومنان علي(ع) برخوردار بود، زيرا به گونه‌اي مي‌نوشت و سخن مي‌گفت كه گويي مطالب از پسِ پرده غيب بر زبان و قلم او جاري مي‌شد و آيات و احاديث و نيز مطالب تاريخي را به نحوي كنار همي مي‌چيد و نتيجه‌گيري مي‌كرد كه هر خواننده و شنونده‌اي را تحت تاثير قرار مي‌داد.

وي در هندسه معارف اسلامي به حق، نقطه حساسي را انتخاب كرده بود و آن، مقوله ولايت و غدير بود. اين نقطه راهبردي دينيِ به تمامي نزاع‌ها و كشمكش‌هاي كلامي پايان داده و آدميان را به مسير اصليِ دين، رهنمون مي‌شود. هنر بزرگ علامه اميني اين بود كه با ديدي روان‌شناختي و ظريف، مباحث كلامي و ولايي را به گونه‌اي طرح مي‌كرد كه باعث اختلاف بين مذاهب نباشد بلكه راه‌هاي تقريب و وحدت را تقويت مي‌كرد و به برادري با اهل سنت، تاكيد فراوان مي‌نمود و نقاط مشترك را دائما گوش‌زد مي‌كرد، راه‌هاي پايان دادن به نزاع‌ها و اختلاف‌ها را هم نشان مي‌داد و خود با فراست و هوشياري بدان‌ها عمل مي‌كرد.

كتابي كه اينك پيش رويِ شماست از دو بخش تشكيل مي‌شود بخش اول آن نگاهي به شخصيت «علامه اميني» و بخش دوم آن نمونه‌اي از تلاش آن علامه فقيد است كه با همان ويژگي‌هايي كه در فوق بدان‌ها اشاره كرديم، كوشيده است تا در ضمن ده‌ها سخنراني، اهميت و ضرورتِ ولايت و سرگذشتِ پر فراز و نشيب آن را در تاريخ اسلام نشان دهد.

اين سخنراني‌ها در مشهد مقدس ايراد شده و نوارهاي آن در اختيار اين جانب بود، لذا به دليلِ سودمنديِ آن‌ها بر آن شدم تا در اختيار عموم قرار دهم. براي اين كار ابتدا نوار پياده شد، سپس استنساخ و بازنگري گرديد و در مرحله مهم‌تر، از آن‌جا كه مطالب آن در شكلِ گفتاري، تكرار و بريدگيِ عبارتي – كه اقتضايِ مقام سخن است – داشت، براي استفاده بيشتر خوانندگان به دقت و به گونه‌اي كه مطالبي حذف نشود، بازنويسي و ويرايش شد و آيات و احاديث و مستنداتتاريخي آن استخراج گرديد و پس از حروف‌چيني و غلط‌گيري به صورت كنوني، در ده مجلس (عقل و ولايت، تحريف ولايت و اجتهادهاي ناصوب، جايگاه ولايت امام علي، ايمان امام علي، عظمت امام علي، اهميت و عظمت ولايت، ولايت چيست؟ ولي كيست؟، فضائل امام علي، تحريف ولايت و نشانه‌هاي ولايت‌پذيري و دفاع از ولايت) تقديم علاقه‌مندان ولايت و امامت مي‌گردد.

اميد كه بركه عظيم و ناپيدا كرانه «غدير» بر ايمان ما بيفزايد و جرعه‌ها زلالِ آن، كام تشنگانِ حقيقت و صراط مستقيم را سيراب سازد.

قم – سيد محمدرضا حسيني

 

 

لینک کوتاه : https://www.mrhosseini.ir/?p=1400

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰