10

همایش « کتاب ایران و موج بیداری اسلامی »

  • کد خبر : 1388
همایش « کتاب ایران و موج بیداری اسلامی »
وقتی مسلمانان به نوآوری های بلاد اسلامی توسط دانشمندان مسلمانش مراجعه می‏ کنند به عقبه فکری و علمی که توسط پیامبر اسلام (ص) پی‏ریزی شد باور پیدا می‏ کنند.

به گزارش خبرگزاری اهل بیت‏(ع) ـ ابنا ـ همایش «کتاب ایران و موج بیداری اسلامی» از مجموعه برنامه‌هاي هفته كتاب، با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهمن دری معاون فرهنگی این وزارتخانه، دکتر شیخ محمد تسخیری از سازمان تقریب مذاهب و حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر سید محمدرضا حسینی، معاون مجمع جهانی اهل بیت (ع) یکشنبه ۲۲ آبان، در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب برگزار شد که در ادامه مشروح سخنان دکتر سید محمدرضا حسینی، معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت‏(ع) را با یکدیگر می خوانیم.

معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت‏(ع) با اشاره به تاثیر بیداری اسلامی در حوزه‏ های مختلف تولید علم گفت: وقتی مسلمانان به نوآوری های بلاد اسلامی توسط دانشمندان مسلمانش مراجعه می‏کنند به عقبه فکری و علمی که توسط پیامبر اسلام (ص) پی‏ریزی شد باور پیدا می‏ کنند.

وی ابراز داشت: اولین فرهنگی که پیغمبر اسلام بر آن تاکید داشت، علم آموزی و سواد آموزی بود. در حالی که در آن زمان که به پیغمبری مبعوث شدند تقریبا هفده الی هجده نفر باسواد بودند.

حسینی ادامه داد: پیغمبر اسلام نهضت علم آموزی را به عنوان بستر تمام ارزش‏ها و فرهنگ‏ها انتخاب کرد. نقل شده که وقتی عده ای در جنگ بدر به اسارت مسلمانان در آمدند پیغمبر اسلام هزینه آزادی اسرا را آموزش خواندن و نوشتن تعیین کردند و این اندیشه فرهنگی را پیغمبر آغاز کرد.

وی با اشاره به علم آموزی به عنوان اولین گام در بیداری اسلامی، بیداری انسان‏ها را متاثر از اندیشه‏های پیغمبر دانست و گفت: واژه ساهره به معنای بیداری انسان‏ها در روز قیامت می‏باشد و به مفهوم عدم خواب است یعنی روز قیامت کسی نمیخوابد و این نخوابیدن یا به علت خوف است یا به علت شدت گرما است.

حسینی در ادامه افزود: بعضی از واژگان قرآنی مانند بیداری مفهومشان در هیچ زمانی تغییر نمی‏کند برخلاف خیلی از واژگانی که با گذشت زمان تغییر ماهیت می‏دهند مانند واژه استعمار که به معنای طلب عمارت و آبادانی است اما پس از مدتی تغییر ماهیت می‏دهد و معنای نوینی پیدا می‏کند و در اندیشه سیاسی به معنای سلطه یک قدرت خارجی بر یک کشور است و وقتی گفته می‏شود فلان کشور مستعمره فلان کشور است به معنای عمران و آبادی آن کشور نیست بلکه به معنای چپاول آن کشور است. اما واژه بیداری از واژگانی است که هرگز معنا و مفهوم خودش را از دست نمی‏دهد.

وی افزود: در قرآن کریم غفلت در مقابل بیداری است. غفلت از دانش اندوزی، غفلت از آخرت، غفلت از خویشتن خویش … همه اینها در قالب غفلت قرار دارد و افرادی که قرآن خطاب قرار می‏دهد و می‏گوید غافل هستند همین افراد درون جامعه هستند خداوند همه امکانات را برای بیداری داده است اما انسان‎ها غافل هستند و اندیشه نظری و سیره عملی اهل بیت (ع) و قرآن کریم موجب بیداری انسان‏ها از خواب غفلت می‏شود.

دکتر سید محدرضا حسینی بیان کرد: ما باید به سراغ راه‏های برون رفت از غفلت برویم اگر به خویشتن خویش برگردیم و به حقیقت خویش برسیم بیدار می‏شویم لذا اندیشمندان در حوزه کلام و مسائل اعتقادی گام اول را در معرفت الله شناخت خویش میدانند “من عرف نفسه فقد عرف ربه” و دومین راه برون رفت از غفلت یاد خدا است “الا بذکر الله تطمئن القلوب” اگر یاد خدا کنیم حتما قلبمان بیدار می‏ شود.

حجت‏ الاسلام سید محمدرضا حسینی اضافه کرد: این بیداری در مقابل غفلت است و رفاه طلبی و ثروت اندوزی یکی از مهمترین عوامل غفلت است. اگر به دنبال رفاه طلبی و ثروت اندوزی نباشیم قطعا بیداری که نقطه مقابل غفلت است حاصل می شود و این نگاه عمومی قرآن و اهل بیت‎(ع) است. لذا ما باید به محاسبه نفسمان بپردازیم و در راستای بیداری اسلامی به سمتی برویم که در آثارمان به دنبال تبیین اندیشه های ناب باشیم و اندیشه‏ها ی کج اندیشان نیز روشن کنیم تا کسانی که این آثار را میبینند سره از ناسره را تشخیص دهند و حق را از باطل جدا کنند، قطعا در بیداری خودمان و جامعه امان تاثیر گذار هستیم.

وی گفت: ما در مجمع جهانی اهل بیت به چهل زبان زنده و رایج دنیا کتاب‏هایمان را ترجمه می‏کنیم یعنی سه برابر آماری که قبلا بوده است و همه اینها به برکت انقلاب اسلامی است، انقلابی که داعیه نشر فرهنگ قرآن و اهل بیت(ع) را دارد.

حجت‏ الاسلام دکتر سید محمدرضا حسینی تصریح کرد: در تمام نهضت‏هایی که در جهان در حال وقوع هستند دو هدف اساسی وجود دارد، یکی رهایی از استکبار جهانی، و دیگری یافتن خویشتن خویش و بازگشت به هویت و اصالت مسلمانی خویش است که همه به دنبال این هستند.

وی اضافه کرد: یک رویکرد در جهان توسط امام (ره) شکل گرفت و امروزه همان رویکرد توسط امام خامنه‏ ای در حال شکل گیری است که یکی از عوامل بسیار مهم در این انقلاب‏ها می‏باشد و الان تمام حرکت‏هایی که در جهان حتی در کشورهای اروپایی، در حال انجام است جهت رهایی از تفکر استکباری و اندیشه استعماری است.

معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت در پاسخ به سئوالی مبنبی بر آمار دقیق وضعیت نویسندگان و افرادی که در خارج از کشور با مجمع همکاری دارند گفت: مجمع جهانی اهل بیت(ع) ۶۰۰ عضو ثابت از فرهیختگان، اندیشمندان، علما و چهره های بسیار شاخص در سراسر جهان دارد که هرکدام از اینها صاحب موسسه های آکادمیک و دانشگاهی هستند.

وی افزود: ما بیش از چهار هزار مبلغ در حدود ۱۱۵ کشور جهان داریم که در زمانهای مختلف، متناسب با مناسبت‏ های میلادی، شمسی و قمری اسلامی برایشان محتوا تولید می‏کنیم یا اینکه خود آن ها محتوا را تولید می‏کنند و برای ما ارسال می‏کنند تا ما آن را برایشان منتشر کنیم.

حجت الاسلام حسینی ادامه داد: امروزه ما کتاب‏هایمان را در همان کشورهای مصر، تونس، عراق، لبنان، نیجریه، انگلستان، پاریس، فرانسه و در بسیاری از دیگر کشورهای دنیا به چاپ میرسانیم. و بسیاری از مترجمین ما در همان کشور هستند. موضوع و کتاب را براشون ایمیل میکنیم و میگیم که این کتاب را برای ما ترجمه کنند. دوصفحه ترجمه میکنند و برای ما ارسال میکنند و بعد بررسی و ارزیابی علمی می‏شود و زمانی که ما آنها را مناسب دیدیم برای آنها بازگردانده میشود و در نهایت بخشی را به داخل آورده و برای دیگر کشورها چاپ می کنیم و ارسال می کنیم و بخشی را هم در همان کشور به چاپ می رسانیم.

دکتر سید محمدرضا حسینی اظهار داشت: ما بیش از ۸ نشریه به زبان‏های رسمی مانند عربی، انگلیسی، فرانسوی، اردو، بنگالی و روسی و مالایی داریم که نهمین زبان را هم سعی داریم طی چند ماه آینده و تا پایان سال داشته باشیم و شانزده نشریه مکتوب نیز در همین حوزه داریم.

وی خاطر نشان کرد: مجمع در شش ماهه اول سال ۱۱۵ کتاب تولید کرده است و ۹۶ کتاب دیگر نیز در چاپخانه داریم که تاکنون ۱۰ عدد از آنها از چاپ خارج شده‏اند که با این وجود جمعا چیزی حدود ۲۰۰ مجلد کتاب فقط در شش ماهه سال ۹۰ به تولید و چاپ رسیده است. و همه آنها به زبانهای مختلف هستند. شاید مجموعا ۵ یا ۶ جلد به زبان فارسی باشد و الباقی به زبان های مختلف هستند. و معمولا تیراژهای ما ینج هزار به بالا است. و اینها غیر از کتاب‏هایی است که در لبنان و مصر و تونس و نیجریه چاپ کرده‏ ایم.

معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع) در پایان گفت: به نظر میرسد که بهترین راه برای بیداری اسلامی توجه نویسندگان به اندیشه اهل بیت(ع) و قرآن کریم به عنوان ثقلین می ‏باشد.

لینک کوتاه : https://www.mrhosseini.ir/?p=1388

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰