5

ولایت علوی از دیدگاه علامه امینی (ره)- ویرایش دوم

  • کد خبر : 2390
ولایت علوی از دیدگاه علامه امینی (ره)- ویرایش دوم
تهیه و تدوین : سید محمدرضا حسینی

ولایت علوی از دیدگاه علامه امینی (ره)

ویرایش دوم

نوبت چاپ: اول / بهار ۱۳۹۰

تهیه و تدوین : سید محمدرضا حسینی

مقدمه

ولايت امام علي(ع)، و ساير ائمه(ع) همان ولايت پيامبر اسلام(ص) مي‌باشد كه در غدير خم از سوي خداوند به وسيله رسولش به خاندان عصمت و طهارت واگذار شد.

همگان موظف و مكلف به تبعيت و بهره‌مندي از دانش، بينش و تقواي ايشان هستيم تا در فراز و نشيب، جزر و مد تاريخ، سره را از ناسره، خوبي‌ها را از بدي‌ها و پاكي‌ها را از پليدي‌ها جدا سازيم.

بي‌ترديد رهايي از فتنه‌ها و ناهنجاري حركت در صراط مستقيم، و جدا نشدن از اسلام ناب محمدي(ص) در گرو ولايت‌شناسي و ولايت‌مداري است؛ از اين‌رو آناني كه در ديار فاني، ولايت را نشناختند، درديدار باقي خسران خواهند ديد: «وَ مَن كانَ فِي هذِهِ أَعمَي فَهُوَ فِي الأَخِرَةِ أَعمَي» متاسفانه برخي افراد هستند كه نه تنها خود را اعمي مي‌سازند، بلكه تمام تلاش خود را متمركز از بين بردن بصيرت و شناخت ديگران معطوف مي‌كنند تا آنان را از ديدن نور ولايت محروم سازند.

امروزه بسياري از عالمان وهابي اهل سنت كه فاقد علم و تقوا و منطق مي‌باشند، به جاي طرح مباحث علمي و مقابله با كفر و سران آن، و مبارزه با افكار التقاطي و انحارفي بيگانگان – كه به صورت رسمي و پنهاني در غالب‌هاي مختلف از جمله: شبيخون فرهنگي، ايجاد فرقه‌هاي ضاله و شيطاني، توليد و چاپ هزاران كتاب و سي دي، جوانان مسلمان را هدف قرار دادند، و نوك حملات پيكان خود را متوجه انديشه اسلام ناب محمدي(ص) يعني اثني‌عشريه ساختند و با چاپ كتاب‌ها، مجلات، ايجاد سايت‌ها، شبكه‌هاي تلويزيوني، ماهواره‌اي سخنراني‌ها، خطبه‌هاي نماز جمعه همه سعي و تلاش خود را براي سركوبي و مبارزه با تشيع و شيعيان متمركز كردند.

آنان غافلند كه خداوند تبارك و تعالي، رشد، پويايي و بالندگي تشيع و عزت شيعيان را با آيات گوهر بار خود پيامبر عظيم‌الشأن كه: «وَ ما يَنطِقُ عَنِ الهَوَي * إِن هُوَ إِلَّا وَحيٌ يُوحَي» با سخنان درر بار و الهام‌بخش خود بنا نهاده و مژده دادند و هدايت و رستگاري بشر با به پيوند با ثقلين – قرآن و اهل‌بيت(ع) – دانستند.

عالم فرهيخته رباني، وارسته صمداني، علامه اميني با طرح مباحث علمي، نهضت بيداري امت اسلامي را كه فقيهان و عالمان پيش از او بنيان آن را نهاده بودند، با تاليف كتاب ارزشمند الغدير، گفت و گوهاي عالمانه با علماي اهل سنت در بسياري از كشورها، و با سخنراني‌هاي بسيار در ايران و يا ساير كشورها كامل ساخت.

وي بر خلاف بسياري از عالمان وهابي كه گويا منطق آنان و اساتيدشان، توهين، تهمت و ناسزاگويي است، هرگز در هيچ‌يك از مطالب گفتاري و نوشتاري خود از بيان حقيقت‌ها، از منطق خارج نشده و هرگز ناسزا نگفته است.

تلاش علمي و منطقي علامه اميني ما را بر آن داشت دا بخشي از آثار ايشان را در اختيار عاشقان ائمه اطهار(ع) به ويژه ارادتمندان امام همام امير بيان، علي بن ابي‌طالب(ع) قرار دهيم، و در اين راستا، استقبال مردم زمينه ويرايش جديد اين اثر را براي ما فراهم ساخت و انتشارات صفحه‌نگار چاپ مجدد آن را در دستور كار خود قرار داد شايسته است از جناب آقاي تلاشان مدير محترم آن انتشارات و ساير همكاران ايشان كه در چاپ و نشر اثر پيش‌رو تلاش كردند، سپاس‌گزارم.

اميد است با پيشنهادهاي ارزشمند خود ما را يار باشيد.

سيد محمدرضا حسيني – استاديار دانشگاه پيام نور

لینک کوتاه : https://www.mrhosseini.ir/?p=2390

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰