7

حضور مجمع جهانی اهل بیت(ع) در نمایشگاه بین المللی فرانکفورت

  • کد خبر : 1406
حضور مجمع جهانی اهل بیت(ع) در نمایشگاه بین المللی فرانکفورت
این نمایشگاه فرصتی ارزشمند برای ایران اسلامی است تا در زمانی که جهان خسته از کاپیتالیسم، تشنه‏ افکار نو و ناب است، بتواند راهی بدیع و تازه را به آن ها معرفی کند.

به گزارش خبرگزاری اهل بیت (ع) ـ ابنا ـ نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت در آلمان، بزرگ‏ترین رویداد فرهنگی جهان در حوزه کتاب است. این نمایشگاه که همه ساله در این کشور برگزار می ‏شود، کشورهای جهان و مؤسسات فرهنگی و انتشاراتی آنان را به تکاپو وا می‏دارد تا با ارائه جدیدترین دستاوردهای پژوهشی خود در حوزه‏های مختلف، اندیشه ها، افکار و اعتقادات خود را بسط و نشر دهند.

به طور ویژه‏ تر، این نمایشگاه فرصتی ارزشمند برای ایران اسلامی است تا در زمانی که جهان خسته از کاپیتالیسم، تشنه ‏ی افکار نو و ناب است، بتواند راهی بدیع و تازه را به آن ها معرفی کند؛ و چه ابزاری کاراتر و مناسب‏تر از کتاب؟
مجمع جهانی اهل بیت(ع) به عنوان یکی از نهادهای مهم اهل بیتی در دنیا توانسته است از اینگونه فرصت ها استفاده لازم را ببرد و با حضور در نمایشگاه های فرهنگی ـ از جمله نمایشگاه کتاب فرانکفورت ـ اندیشه‏های ناب اهل بیت عصمت و طهارت علیم السلام را به مردم جهان ارئه کند. اما امسال به دلایلی که بالاخره هم کاملاً معلوم نشد برخی انتشارات دولتی امسال موفق به شرکت در این باشگاه معظم فرهنگی نشدند.

در همین زمینه و در هفته ای که به نام هفته کتاب و کتابخوانی در ایران نام گذاری شده است، گفتگویی با «حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید محمدرضا حسینی» سرپرست معاونت فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت (ع) انجام داه ایم .

دکتر سید محمدرضا حسینی در این گفت و گو از مسؤولیت های معاونت فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت‏(ع) سخن گفت و تأکید کرد: “از جمله وظایف  نشر و ترویج فرهنگ اهل بیت‏(ع) می‏باشد و کتاب از جمله بهترین وسایل برای انتقال پیام و سیره عملی و اندیشه نظری اهل بیت‏(ع) می‏باشد که در جای جای جهان قابل عرضه می‏باشد. و نمایشگاه بهترین محل برای ارایه کتاب است و دوستداران کتاب و اندیشه ناب به این مراکز مراجعه می‏کنند تا کتاب های دلخواه خودشان را پیدا کنند.با این سیاست مجمع جهانی اهل بیت‏(ع) در بسیاری از نمایشگاه‏هایی که در سرتاسر جهان بویژه نمایشگاه‏های بین المللی برگزار می‏شود با قوت شرکت می‏کند و امسال نیز برای دومین بار در نمایشگاه فرانکفورت شرکت داشتیم.”

و اینک متن مصاحبه با حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید محمدرضا حسینی در خصوص مسایل نمایشگاه کتاب فرانکفورت آلمان:

ابنا: آیا شرکت نکردن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نمایشگاه بین المللی فرانکفورت به معنی عدم شرکت همه انتشارات ایرانی بود؟

ــ خیر . وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شرکت نکرد اما کشور ایران در نمایشگاه شرکت داشت. البته آنگونه که من اطلاع دارم گویا آستان قدس رضوی و چند انتشارات دیگر در این نمایشگاه شرکت نکردند؛ اما حدود ۹ مرکز و انتشارات که در عرصه بین الملل فعالیت می‏کنند در نمایشگاه فرانکفورت شرکت کردند.

ابنا: دلیل عدم شرکت این مراکز چه بود؟

ــ اینکه چرا شرکت نکردند مسأله‏ای است که باید از خود آنها بپرسید. ولی درباره عدم شرکت وزارت ارشاد و خانه کتاب دو دیدگاه طرح شده است؛ برخی علت شرکت نکردن رسمی ایران را صرفاً یک برخورد سیاسی می‏دانستند و مدعی بودند که دولت آلمان ویزا صادر نکرده و با سنگ‏اندازی غرفه نداده است؛ اما در تحلیلی دیگر و به ادعای دولت آلمان، سهل‏انگاری بعضی از مسئولین کشور ایران باعث شد که ایران به طور رسمی نتواند در نمایشگاه فرانکفورت شرکت کند.

بنده احتمال اول را درست‏تر می‏دانم که آنها یک برخورد سیاسی کرده باشند و ویزا و غرفه نداده باشند و نخواسته اند که دولت ایران رسماً شرکت کند.

شاید ماجرای تعداد بسیار محدود منافقینی که در سال گذشته در نمایشگاه فرانکفورت شعار داده بودند و نیروهای امنیتی و انتظامی آلمان با آنها در این زمینه نوعی همکاری داشته‏ اند را بشود دلیلی بر این ادعا آورد و آنها در راستای همین برخوردهای سیاسی بوده است که حاضر نشده‏اند امسال به ایران غرفه بدهند.

بهرحال می‏توان گفت که خود آنها ضرر کردند چرا که بعضی از افراد در نمایشگاه به دنبال کتاب‏های خانه کتاب و وزارت ارشاد بودند ولی به دلیل نداشتن غرفه و شرکت نکردن طبعا خود آنها از وجود چنین کتاب‏هایی محروم شدند.

ابنا: آیا مجمع جهانی اهل بیت‏(ع) در نمایشگاه بین المللی فرانکفورت شرکت کرده بود؟

ــ بله، مجمع نیز در این نمایشگاه بین المللی عظیم شرکت داشته است. تنها خانه کتاب و انتشارات وابسته به آن که باید شرکت می‏کرد، شرکت نکرد.

ابنا: آیا خود شما نیز در آنجا حضور داشتید؟

ــ قرار بود خود بنده نیز در این نمایشگاه حضور پیدا کنم و در آنجا دو موضوع را در دستور کار داشته باشیم؛ یکی بحث بررسی و ارزیابی نمایشگاه از نزدیک بود که خودمان از نزدیک نیازسنجی کنیم و مخاطبین را بهتر و بیشتر بشناسیم تا برای سال آینده با برنامه ریزی دقیق ترو عمیق تری شرکت کنیم. انشالله ما در نمایشگاه فرانکفورت که به لحاظ بین المللی از اهمیت خاصی برخوردار است در آینده شرکت دقیق تری خواهیم داشت.

کار دیگر نشست‏های جانبی خود نمایشگاه بود که قصد داشتیم در چند نشست مباحثی را برای نشر فرهنگ اهل بیت(ع) تبیین کنیم و با تعدادی از دوستان قصد داشتیم این نشست ها را در آنجا برگزار کنیم.

متاسفانه به لحاظ اینکه در مدت زمانی که دولت آلمان به لحاظ قانونی برای گرفتن ویزا، تعیین کرده بود. مراحل قانونی ویزای ما انجام نشد و ما نتوانستیم ویزا بگیریم. شاید نشود همه تقصیر را به گردن سفارت آلمان انداخت چرا که ما با تاخیر برای ویزا اقدام کردیم و به همین خاطر نتوانستم در نمایشگاه شرکت کنم.

ابنا: غرفه مجمع جهانی اهل بیت(ع) توسط چه کسانی در فرانکفورت اداره ‏شد؟

ــ ما از قبل برنامه ریزی کرده بودیم که برای کارهای غرفه کسی از ایران نرود و امسال نیز مانند سال‏های گذشته عمل کردیم و «حضرت حجت الاسلام مجاهدی» که از مبلغان مقیم آلمان هستند این کار را پیگیری کردند. دوستان ایشان و همکاران ما در آلمان حضور داشتند و کارهای غرفه مجمع را سامان می‏دادند. البته متراژ غرفه ما امسال چهار متر از پارسال کمتر بود و متاسفانه نتوانستیم بیشتر ازهشت متر بگیرییم.

ابنا: چرا متراژ امسال غرفه مجمع جهانی اهل بیت ‏(ع) نسبت به سال گذشته کمتر شده بود؟

ــ جایی که ما می‏خواستیم به لحاظ موقعیت مکانی جای حساسی بود. ما می‏خواستیم غرفه مجمع در جای مناسبی باشد و تلاش کردیم که مثلا غرفه ما مقابل کشورهایی مانند مصر و کشورهایی از حوزه خلیج فارس که در آنجا حضور داشتند، باشد تا اثربخشی و تأثیرگزاری بیشتری داشته باشد؛ لذا غرفه ای که در آنجا به ما دادند از هشت متر بیشتر نبود؛ اما حجم کتابهای ما بسیار بالا بود. امسال ما در آنجا کتاب‏های زیادی را عرضه کردیم و یک سری برنامه‏هایی نیز در حاشیه نمایشگاه داشتیم.

غرفه مجمع جهانی اهل بیت‏(ع) در مدت پنج روزه نمایشگاه بسیار فعال بود و بسیاری از افراد و اساتید دانشگاه و حتی دانشجویانی که در مقطع دکترا رساله شناخت اهل بیت (ع) و شناخت شیعه به عنوان اسلام ناب به دنبال یافتن مباحث و سرفصل ها و عناوین کارهای پژوهشی برای رساله‏اشان بودند، به غرفه ما مراجعه می‏کردند و بسیاری از کتاب ها را در همین راستا متناسب با موضوع رساله دکترایشان تهیه می‏کردند. همچنین بسیاری از مسئولین از جمله سر کنسول جمهوری اسلامی ایران در فرانکفورت و بعضی از مسئولین کشورهای شرکت کننده دیگر نیز از غرفه ما بازدید کردند .

ابنا: غرفه مجمع جهانی اهل‏بیت(ع) نسبت به دیگر کشورهای اسلامی شرکت‏کننده در نمایشگاه فرانکفورت چه ویژگی‏هایی داشت؟

ــ چون همکاران ما در غرفه مجمع جهانی اهل بیت‏(ع) به زبان های مختلف انگلیسی، عربی، فرانسوی، آلمانی، ترکی (آذری و استانبولی) مسلط بودند؛ لذا با مراجعین و بازدیدکنندگان غرفه‏ها به خوبی می‏توانستند ارتباط برقرار کنند و رایزنی کنند. از طرف دیگر چون موقعیت غرفه ما در کنار کشورهای حوزه خلیج فارس و حتی مصر قرار داشت، لذا دوستان ما توانستند ارتباط خوبی را با غرفه های هم جوار خودشان برقرار کنند و اساتید دانشگاه های بسیاری از کشورهای اروپایی همسایه آلمان با حجت الاسلام مجاهدی و سایر دوستان و همکاران ما در غرفه مجمع جهانی اهل بیت‏(ع) گفتگوهایی داشته و همچنین همکاران ما در آنجا با چند شبکه انگلیسی، فرانسوی و آلمانی مصاحبه هایی نیز داشته اند.

چون سردرگاه غرفه ما تابلوی بزرگ مجمع جهانی اهل بیت‏(ع) داشت، به همین خاطر غرفه مجمع جهانی از جذابیتی خاصی برخوردار بود و بسیار مورد استقبال گرفت.

هر چند غرفه های برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس مانند امارات متحده عربی زرق و برق داشت، اما به لحاظ محتوا و حجم کمیت و کیفیت کتاب‏ها بسیار محدود بودند؛ اما غرفه مجمع در مقابل به لحاظ تعداد کتاب‏ها و تنوع موضوعات و تنوع زبان‏های متعددی که در این غرفه وجود داشت از جذابیت خاصی برخوردار بود. خصوصا اینکه دوستان ما امسال کتاب‏ها را بر مبنای زبان (دسته بندی ) کرده بودند و ما چهار زبان رسمی رایج عربی،انگلیسی ترکی،فرانسوی بیشتر عرضه کردیم و ایرنی‏هایی که مقیم آلمان بودند وقتی به نمایشگاه می آمدند یکی از محل هایی که حتما اصرار داشتند بازدید کنند، غرفه مجمع جهانی اهل بیت‏(ع) بود.

ما امسال آن خلأیی که در واقع با نبود دوستانمان از وزارت ارشاد و خانه کتاب و یا آستان قدس رضوی بوجود آمده بود را پر کردیم و در این رابطه خیلی احساس خلأ نمی‏شد.

امسال در روز آخر نمایشگاه که در آنجا به نام روزکتاب و مردم است، تعداد محدودی از منافقین تحت حمایت پلیس امنیتی آلمان آمده بودند و سعی میکردند فضا را بر هم بزنند و در بخش هایی که غرفه های خصوصی وجود داشت یک حرکاتی را انجام دادند که با برخورد منطقی غرفه داران ایرانی نقشه آنها نقش بر آب شد.

ابنا: و سخن آخر؟

ــ ای کاش “سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی” نیز در این نمایشگاه شرکت می‏کرد. توقع ما این بود که سازمان فرهنگ و ارتباطات نیز شرکت ‏کند ولی آنگونه که نقل کرده بودند ظاهرا دوستان گفته بودند که شرکت در این نمایشگاه وظیفه آنها نیست؛ ولی جای آنها خالی بود.

امیدواریم که انشالله در سال‏های آینده دوستان ما در سازمان فرهنگ ارتباطات اسلامی یک حضور جدی در این عرصه‏ها داشته باشند و ما شاهد حضور پر رنگ آنها در سال‏های آینده در این نمایشگاه و سایر نمایشگاه‏های بین المللی باشیم. ما حاضریم در این زمینه و هر زمینه دیگری هر گونه همکاری با آنها داشته باشیم داشته باشیم.

دکتر سید محمدرضا حسینی، معاونت فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود آمادگی هر نوع همکاری با سازمان‏ها و نهادهایی که در نمایشگاه‏های بین المللی، حتی موسسات خصوصی که شرکت می‏کنند، را داریم تا بتوانیم اندیشه‏ های اهل بیت‏(ع) را به بهترین شکل ممکن به جهانیان بشناسانیم.

لینک کوتاه : https://www.mrhosseini.ir/?p=1406

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰