5

سرمقاله ویژه نامه کنگره فاضلین نراقی

  • کد خبر : 2553
سرمقاله ویژه نامه کنگره فاضلین نراقی

مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای(مد ظله العالی) در خصوص ملا احمد نراقی فرمودند: «و حالا – به خصوص – در این قضایای مربوط به نظام جمهوری اسلامی، ایشان معروف ترین فقیهی است که درباره مساله ولایت فقیه، نظر قاطع صریح روشنی بیان کرده است.» عالمان دین همواره در پرتو خورشید وحی و […]

مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای(مد ظله العالی) در خصوص ملا احمد نراقی فرمودند:

«و حالا – به خصوص – در این قضایای مربوط به نظام جمهوری اسلامی، ایشان معروف ترین فقیهی است که درباره مساله ولایت فقیه، نظر قاطع صریح روشنی بیان کرده است.»

عالمان دین همواره در پرتو خورشید وحی و هدایت پرتو خورشید وحی و هدایت پیامبران و امامت و رهبری ائمه – علیهم السلام – سره را از ناسره شناختند و با تحمل مشقت ها و زحمت های فراوان در راه کسب دانش و زهد و تقوا کوشیدند و به کوی دوست رسیدند و برای ما افتخار آفریدند و آثار ماندگار و گران سنگی را به یادگار گذاردند.

بر ماست که امروزه از یافته ها و آموخته های آنان بهره گیریم، زیرا گفتار و نوشتار آنان چراغی است که ظلمت شب را در هم می شکند، چشمه ای است که تشنگان طریقت را از آب زلالش سیراب می سازد، طوفانی است که خار و خس ها را از سر راه بر می چیند و انسان را به سر منزل مقصود رهنمون می سازد. از جمله این قله سانانِ دین و اندیشه، ملا محمدمهدی و ملا احمد نراقی – رحمه الله علیهما – هستند که چراغ فروزان دین را در عصر خود فروزان نگه داشتند. اینان که از مفاخر شیعه و حوزه های علمیه به شمار می روند دریایی مواج و پر تلاطم، استادی ماهر، ادیبی شاعر، و فقیهی برازنده از بقزرگان دین و عظمای مجتهدین و الگوی مجسم اخلاق و در عرصه های گوناگون دانش صاحب نظر بودند، که آثار به جای مانده از آنان (بیش از ۵۰ اثر) گویای همین معناست. این دو بزرگوار، در طول عمر پربرکت خویش، حدیث «العلماء ورثه الانبیاء» را به خوبی معنا کردند و با گفتار و نوشتارشان از کیان اسلام ناب محمدی(ص) پاسداری کردند و در جهت ساخت جامعه ای توحیدی قدم پیش نهادند و اندیشه اخباری گری و تصوف صوفی مسلکان عصر خویش را به نقد کشیدند و با ژرف نگری با هر دو تفکر مبارزه نمودند و دین و دانش، عقل و وحی را در هم آمیختند و اسلام اصیل را با سخنان و تالیف های خود به مردم معرفی کردند. و راه حقیقت و معنویت را نشان دادند.

اما متاسفانه هر دو این بزرگواران هم چنان ناشناخته و یا کم شناخته اند و فقط عالمان دین در مباحث علمی شان از آنان یاد می کنند. در این باره مقام معظم رهبری چنین فرمودند:

«پدر ایشان هم از آن کسانی است که قدرش مجهول تر از مرحوم فاضل نراقی است، چون ایشان اصلا از لحاظ علمی و فقهی، حتی به قدر مرحوم فاضل هم مطرح نیستند. مرحوم ملا مهدی نراقی مرد خیلی با عظمتی بود، خیلی بزرگ بوده است. آن کتاب «مشکلات العلوم» ایشان نشان می دهد – «مشکلات العلوم» مال پدر است – مشکلات العلوم نشان می دهد که ایشان در ریاضی، در نجوم، در همه این فنون متفرّع و متفرّق آن زمان، وارد و استاد بوده است.»

منشِ علمی و رفتاری فاضلین نراقی، الگوی بسیار مناسبی است که تمامی عالمان و دین پژوهان را بخود می خواند. امید است که با تاسی به آنان غنای پژوهش های حوزوی بیش تر شود و الخاق اسلامی رونق افزون تری گیرد.

اکنون که کنگره ای به پاس داشت مقام رفیع و جایگاه والای ایشان در شرف تکوین است، اطلاع رسانی از طریق انتشار ویژه نامه از بایسته های این امر به شمار می رود بنابراین ویژه نامه در چند شماره با هدف اطلاع رسانی از آثار و اندیشه های فقهی، سیاسی، کلامی، فلسفی، اخلاقی، عرفانی، ادبی، ریاضی و هیئت فاضلین نراقی منتشر می شود. و از انتقادها، پیشنهادها و مقاله اندیش مندان و فرهیخته گان در حوزه های یاد شده استقبال می کند.

امید یاری از پژوهش گران می رود تا در این ره گذر ما را یار باشند.

سید محمدرضا حسینی

لینک کوتاه : https://www.mrhosseini.ir/?p=2553

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰