11

رابطه علم تاريخ با علم تفسير قرآن

  • کد خبر : 2898
رابطه علم تاريخ با علم تفسير قرآن
دخیل كردن تاریخ در فهم آیات بدون در نظر گرفتن معیار و ضوابط، مفسر را گرفتار تفسیر به رأی كرده و بنا بر این، صحت و سُقم گزارش های مظبوط آشکار نخواهد شد.

چکیده :

در این مقاله رابطه تاریخ با تفسیر قرآن بررسی شده و به این پرسش كه چگونه میان دو علم تاریخ – به عنوان شاخه ای از علوم انسانی – و تفسیر قرآن – به عنوان شاخه ای از علوم اسلامی – رابطه برقرار می شود؟

پژوهش و پاسخ این پرسش نشان می دهد كه تاریخ – به مفهوم عام – از مهم ترین منابع فهم قرآن – از گذشته تا به امروز – مورد توجه مفسران و اندیش وران علوم قرآنی بوده است، چرا كه قرآن كریم دارای آیاتی است كه هم زمان با شرایط عصر نزول، حوادث صدر اسلام و حتی پیش از آن را – در قالب قصص تاریخی و احوال ملت های گذشته – به خوبی در بستر زمان و مکان بیان می كند؛ بدین جهت فهم و تفسیر بسیاری از این آیات، نیازمند مراجعه به تاریخ ، به ویژه تاریخ صدراسلام است.

بی تردید كاركرد تاریخ در فهم قرآن، دارای دو بُعد مثبت و منفی می باشد كه اگر از بُعد مثبت تاریخ، در فهم قرآن استفاده شود، تفسیر صحیحی ارائه خواهد شد و مطالب ارزش مندی – جهت تفسیر درست قرآن – به دست خواهد آمد، ولی دخیل كردن تاریخ در فهم آیات بدون در نظر گرفتن معیار و ضوابط، مفسر را گرفتار تفسیر به رأی كرده و بنا بر این، صحت و سُقم گزارش های مظبوط آشکار نخواهد شد، همان طور كه این آفت را تاریخ به خوبی نشان می دهد.

دریافت متن کامل مقاله

لینک کوتاه : https://www.mrhosseini.ir/?p=2898
  • منبع : دومين همايش ملی مطالعات ميان رشته ای قرآن كريم
  • 1016 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰