دکتر سید محمدرضا حسینی : بررسى تنگناها و گره هاى پژوهشى و ارائه راهكارهایی در جهت كارآمدسازى امر پژوهشى در دو بخش مراكز پژوهشى و پژوهشگران از امور بايسته اى مى باشد كه مى بايست به آن پرداخت.
بايسته ها و اولويت هاى پژوهشى (از طريق نوشتارى، ميزگرد، گفتگو) شناسايى بايسته هاى تحقيق و نيازهاى پژوهشى از طريق شبه شناسى و آسيب شناسى به دست مى آيد و اين امر علاوه بر اين كه گام اول در تحقيق به شمار مى رود زمينه ساز تحقيقى كارآمد مى باشد.
چكيده هاى نقد (آثار به نقد كشيده شده) به منظور اطلاع رسانى و ايجاد روحيه نقدپذيرى و تشويق روحيه نقّادى و در نتيجه جلوگيرى از انجام تحقيق و تدوين ضعيف.
معرفى فهرست واره تازه هاى كتاب و پايان نامه هاى برتر مراكز علمى پژوهشى كشور در حوزه علوم اسلامى، با هدف اطلاع رسانى و جلوگيرى در دورباره كارى و به هدر رفتن هزينه، نيرو و وقت.
معرفى و نقد كتاب معرفى اجمالى و نقد كتب اعم از تأليف، تحقيق و تدوين در حوزه هاى علوم اسلامى با هدف آشناسازى دوستداران پژوهش.
جلسات نقد كتاب انعكاس محتواى جلسات نقد كتاب در جهت اطلاع رسانى از محتواى كتاب و ساختار و هندسه آن در راستاى تقويت روحيه نقدپذيرى و نقادى در حوزه هاى علوم دينى.
معرفى پايان نامه ها و دفاعيه معرفى پاياننامه ها و انعكاس دفاعيات آثار علمى در حوزه علوم اسلامى ترجيحاً پايان نامه هاى حوزه هاى علميه و دانشگاه هايى كه روىكرد حوزوى دارند، مانند دانشگاه آستان قدس رضوى، مدرسه شهيد مطهرى و … .
معرفى كتاب برتر بر اساس مراكز و يا سال در جهت معرفى آثار برتر و مطمئن براى كسانى كه بخواهند كتاب هاى مورد تأييد را مطالعه كنند و همچنين تشويق مراكز در راستاى توليد آثارى پرمغز و هدايتگر.
معرفى مراكز پژوهشى و اطلاع رسانى معرفى مراكز پژوهشى و اطلاع رسانى و پژوهشگران در غالب مصاحبه و گفتگو در راستاى ايجاد زمينه ارتباط و آشناسازى مراكز داخلى و خارج از كشور با فعاليت ها و پژوهش هاى در دست انجام و نشر و همچنين ايجاد رقابت سالم در جهت پرمغز كردن پژوهش.
كتابشناسى موضوعى در هر شماره يك موضوع در راستاى دست يازيدن پژوهشگران به آثار منتشره.
معرفى كتابخانه ها در راستاى اطلاع رسانى حوزه فعاليت و گستردگى آن.
معرفى نشريات شناساندن نشريات در حوزه علوم اسلامى و معرفى آن ها به پويندگان دانش و در نتيجه اشاعه و گسترش فرهنگ اسلامى در جامعه.
گزارش از همايش ها و جلسات نقد و دفاعيات و … در راستاى ضرورت اطلاعرسانى و ايجاد شوق مؤكد در جهت پيگيرى برنامه ها و موضوع هاى طرح شده در همايش ها و جلسات نقد و دفاعيات، در نتيجه اشاعه و ترويج فرهنگ پژوهش در جامعه عموماً و در حوزه هاى علوم دينى خصوصاً.
سید محمدرضا حسینی
رساله فی ابن الغظائری
المولف : ابوالمعالی محمد بن محمد ابراهیم الکلباسی
المحقق : الدکتور السید محمدرضا الحسینی
الناشر : نشر سنای معرفت
الشتاء ۱۳۹۹
کتاب های منتشر شده
ردیف | عنوان | نوبت چاپ |
۱ | در محراب دعا | چاپ اول ۱۳۹۵ |
۲ | رجال ابن غضائری ( مرحوم کلباسی ) | چاپ دوم ۱۳۹۵ – چاپ اول ۱۳۹۳ |
۳ | فلسفه دعا | چاپ اول ۱۳۹۴ |
۴ | مجموعه مقالات زندان در نگاه تاریخ، فقه و حقوق | چاپ اول ۱۳۹۲ |
۵ | زندان و تبعید در اسلام ( ترجمه ) | چاپ دوم ۱۳۹۲ – چاپ اول ۱۳۸۵ |
۶ | مجموعه مقالات همایش ملی مدیریت علوی در ۵ جلد | چاپ اول ۱۳۹۱ |
۷ | ولایت علوی از نگاه علامه امینی | چاپ دوم ۱۳۹۰ – چاپ اول ۱۳۸۲ |
۸ | امام حسین (علیه السلام) | چاپ اول ۰ ۱۳۹ |
۹ | شرح و ترجمه مناجات شعبانیه ( حضرت آیت الله مظاهری ) | چاپ اول ۰ ۱۳۹ |
۱۰ | اخلاق و آداب نراقی | چاپ اول ۱۳۸۹ |
۱۱ | مشورت در اسلام | چاپ دوم ۱۳۸۹ – چاپ اول ۱۳۸۷ |
۱۲ | آفاق نیایش، شرح و ترجمه دعای کمیل ( حضرت آیت الله مظاهری ) | چاپ اول ۱۳۸۹ |
۱۳ | آفاق نیایش، شرح و ترجمه دعای سحر ( حضرت آیت الله مظاهری ) | چاپ اول ۱۳۸۹ |
۱۴ | تحفه الرضویه ( ملا محمد مهدی نراقی ) | چاپ اول ۱۳۸۸ |
۱۵ | تذکره الاحباب ( ملا احمد نراقی ) | چاپ اول ۱۳۸۷ |
کتاب های در دست اقدام
ردیف | عنوان | وضعیت |
۱ | مجسمه در نگاه اسلام با رویکردی تاریخی | در دست ویرایش |
۲ | تجرید الاصول ( ملامحمد مهدی نراقی ) | صفحه آرائی |
۳ | الاصول الاصلیه ( عبدالله شبّری ) | در دست پژوهش |
۴ | اسرار و احکام حج ( ملا محمد مهدی نراقی ) | در دست پژوهش |
۵ | قیام توابین | در دست پژوهش |
۶ | شب عاشورا | در دست ویرایش |
طرح های پژوهشی
ردیف | عنوان | سازمان | سال |
۱ | نقش موالی در صدر اسلام | دانشگاه پیام نور | ۱۳۹۶ |
۲ | بررسی دیدگاه های زیدیه و جایگاه عقل در آن | دانشگاه پیام نور | ۱۳۹۶ |
۳ | واژگان معرب در قرآن | دانشگاه پیام نور | ۱۳۹۵ |
۴ | تهذیب نفس در نگاه ملاصدرا | دانشگاه پیام نور | ۱۳۹۵ |
۵ | مجسمه در فقه اسلامی | دانشگاه پیام نور | ۱۳۹۴ |
۶ | مطالعات میدانی بررسی وضعیت مراکز پژوهشی دینی | دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم | ۱۳۸۹ |
مقالات منتشرشده
ردیف | عنوان | محل انتشار | سال |
۱ | تطور تاریخی حکم مجسمه سازی در نگاه فریقین | دوفصلنامه فقه مقارن مجمع تقریب مذاهب | ۱۳۹۹ |
۲ | ساحت عقل در نگاه اشاعره | فصلنامه علمی پژوهشی فلسفه دین | ۱۳۹۸ |
۳ | نقد و بررسی تطبیقی شأن نزول آیه «إفک» با رویکردی تاریخی | فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای تفسیر تطبیقی | ۱۳۹۸ |
۴ | عوامل تأثيرگذار بر قدرت الهادي الي الحق در يمن | فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشنامه تاریخ اسلام | ۱۳۹۸ |
۵ | نقد کتاب اوضاع اجتماعی- اقتصادی موالی در صدر اسلام | پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی | ۱۳۹۸ |
۶ | جايگاه اجتماعي اهل ذمه در عصر خلافت عمربن خطاب (۱۳-۲۳ ه.ق) | فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات تاريخ اسلام | ۱۳۹۷ |
۷ | بررسی خاستگاه مسایل اخلاق پژوهش در فرایند تدوین پایان نامه ها | همایش آسیب شناسی پایان نامه ها و رساله ها | ۱۳۹۷ |
۸ | نقد دیدگاه قفاری درباره کتاب کافی | فصلنامه علمی پژوهشی شیعه پژوهی | ۱۳۹۷ |
۹ | جریان شناسی حضور اجتماعی زنان | همایش بین المللی جریان شناسی فرهنگی در عرصه بین الملل | ۱۳۹۷ |
۱۰ | عوامل تهذیب نفس درنگاه ملاصدرا | دو فصلنامه علمی پژوهشی حکمت صدرایی | ۱۳۹۶ |
۱۱ | بررسی سیر تاریخی واژگان معرب در قرآن و نقش آن در تفسیر | فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات تفسیری | ۱۳۹۶ |
۱۲ | مدْرَسیان عثمانی و بازیابی نفوذ سیاسی آنها در عهد مراد دوم | فصلنامه علمی پژوهشی پژوهش نامه تاریخ اسلام | ۱۳۹۶ |
۱۳ | بررسی و نقد تأثیرپذیری عقلگرایی زیدیه از معتزله | فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای فلسفی وکلامی | ۱۳۹۶ |
۱۴ | رابطه علم تاریخ با علم تفسیر قرآن کریم | دومین همایش مطالعات میان رشته ای قرآن کریم | ۱۳۹۶ |
۱۵ | نسخه شناسی آثار کاتبان کرمانی | دو فصلنامه مطالعات ادبیات ایرانی | ۱۳۹۵ |
۱۶ | اخلاق کاربردی در قانونگذاری با رویکرد فقهی | کنفرانس بین المللی اخلاق و قانون با نگاهی فقهی و حقوقی | ۱۳۹۴ |
۱۷ | جريان سقيفه، روي دادي سياسي | فصل نامه رهیافت تاریخی | ۱۳۹۴ |
۱۸ | رابطه فقه و حقوق در مفهوم و موضوع | همایش ملی نسبت دین و اخلاق | ۱۳۹۴ |
۱۹ | مباني رويكرد تاريخي در تفسير قرآن كريم | پژوهشنامه علمی پژوهشی تفسیر و زبان قرآن | ۱۳۹۴ |
۲۰ | مفهوم حكمت در فرهنگ ديني | دومين كنگره بين المللي تفكر و پژوهش ديني | ۱۳۹۴ |
۲۱ | منشور اخلاق در جامعه دینی | همایش ملی نسبت دین و اخلاق | ۱۳۹۴ |
۲۲ | نسبت فقه و اخلاق در مفهوم و منبع | فصلنامه علمی پژوهشی پژوهش های اخلاقی | ۱۳۹۴ |
۲۳ | نقد و بررسي دليل اجماع برحرمت مجسمه سازي | فصلنامه علمی پژوهشی پژوهش های فقهی | ۱۳۹۴ |
۲۴ | نقش شيطان در انحراف قوم يهود | دومين كنگره بين المللي تفكر و پژوهش ديني | ۱۳۹۴ |
۲۵ | بررسي و نقد ايمان از ديدگاه مرجئه | فصلنامه علمی پژوهشی فلسفه دین | ۱۳۹۳ |
۲۶ | مشورت ضرورتي در سبك زندگي متعالي | همایش سبك زندگي اسلامي دردهه پيشرفت وعدالت | ۱۳۹۳ |
۲۷ | موضوعات نگاري در شيعه توصيف و تحليل | فصلنامه علمی پژوهشی علوم حدیث | ۱۳۹۲ |
۲۸ | بررسی و نقد جریان فکری شعوبیه و تاثیر بر کلام شیعه | فصلنامه علمی پژوهشی پژوهش های فلسفی و کلامی | ۱۳۹۱ |
۲۹ | مشورت فرهنگ علوی | مجموعه مقالات همایش ملی مدیریت علوی | ۱۳۹۱ |
۳۰ | نقش ICT در توسعه پایدار علوم اسلامی | ارائه (سخنرانی) دانشگاه قم | ۱۳۸۷ |
۳۱ | حضور اجتماعی زنان فرصت ها و تهدیدها | پیام زن – شماره ۱۵۷ | ۱۳۸۴ |
۳۲ | جوان و ارزش ها ( خود شناسی ) | معارف اسلامی – شماره ۵۴ | ۱۳۸۲ |
۳۳ | انتظار بشر از دین | معارف اسلامی – شماره ۵۱ | ۱۳۸۱ |
۳۴ | فقه و فاضلین نراقی | ویژه نامه کنگره فاضلین نراقی – شماره ۵ | ۱۳۸۱ |
۳۵ | مکتب اصولی شیخ مفید | پژوهش و حوزه – شماره ۱۱ | ۱۳۸۱ |
۳۶ | ملا احمد نراقی بر بلندای قله دانش | مجموعه مقالات کنگره فاضلین نراقی – جلد۱ | ۱۳۸۱ |
۳۷ | نقش سختی ها در تکامل انسان | معارف اسلامی – شماره ۴۹-۴۸ | ۱۳۸۰ |
۳۸ | دعای یا من تحل | میراث حدیث شیعه – دفتر هشتم | ۱۳۷۹ |
۳۹ | میرحامد حسین و عتقات الانوار | پژوهش و حوزه – شماره ۳ | ۱۳۷۹ |
۴۰ | ویژگی های حکومت امام علی (ع) | معارف اسلامی – شماره ۴۶ | ۱۳۷۹ |
۴۱ | آزادی از دیدگاه امام (ره) | معارف اسلامی – شماره ۴۴ | ۱۳۷۸ |
۴۲ | سیری در منهاج الولایه فی شرح نهج البلاغه | آینه پژوهش – شماره ۶۰ | ۱۳۷۸ |
۴۳ | شرح حدیث رأس الجالوت | میراث حدیث شیعه – دفتر دوم | ۱۳۷۸ |
۴۴ | معرفی کتاب التعلیقه علی الفوائد الرضویه | آینه پژوهش – شماره ۵۸ | ۱۳۷۸ |
۴۵ | انس با قرآن | معارف اسلامی – شماره ۳۹ | ۱۳۷۷ |
۴۶ | ترجمه دعای صباح | میراث حدیث شیعه – دفتر اول | ۱۳۷۷ |
۴۷ | فرهنگ عاشورا | معارف اسلامی – شماره ۳۷ | ۱۳۷۶ |
نقد و بررسی کتب علوم اسلامی
ردیف | عنوان | موسسه / پژوهشگاه | سال |
۱ | نقد و بررسی حیات علمی و هرهنگی شیعیان امامیه | پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی | ۱۳۹۶ |
۲ | نقد و بررسی کتاب اوضاع اجتماعی و اقتصادی موالی صدر اسلام | پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی | ۱۳۹۵ |
۳ | طرح حقوق زندانی در فقه و حقوق | موسسه حمایت از پژوهشگران ریاست جمهوری | ۱۳۹۴ |
ارزیابی مقالات علمی پژوهشی
ردیف | عنوان | سال |
۱ | نقد و بررسی کتاب تاریخ صدراسلام (عصر نبوت) | ۱۴۰۰ |
۲ | تاریخ گذاری روایات تقیه و بازشناسی متعلق آن | ۱۳۹۹ |
۳ | حق و تکلیف در اطلاع رسانی ( انطباق مصادیق قانونی بر مفاهیم آیاتالاحکامی قرآن ) | ۱۳۹۹ |
۴ | راهکارها و چگونگی اقامه امر به معروف و نهی از منکر از سوی مردم نسبت به حاکمان با محوریت کلام و سیره امام علی (ع) | ۱۳۹۹ |
۵ | شیوه های کارآمد نظارت اجتماعی در نهجالبلاغه | ۱۳۹۹ |
۶ | نقد ایدئولوژی تشیّع لندنی از منظر نهج البلاغه | ۱۳۹۹ |
۷ | کاوشی در سکونتگاه اولیه مسلمبن عقیل در کوفه | ۱۳۹۸ |
۸ | امام علی(ع)، پیشتاز تفکر فلسفی در میان مسلمانان با تاکید بر نهج البلاغه | ۱۳۹۸ |
۹ | بررسی فقهی حرمت غنا در مضامین صحیح و حق از دیدگاه امامیه | ۱۳۹۸ |
۱۰ | بیداری اسلامی در مصر و تاثیر پذیری آن از انقلاب اسلامی ایران | ۱۳۹۸ |
۱۱ | عقل در محدوده دین تنها از نگاه امام محمد غزالی | ۱۳۹۷ |
۱۲ | جواز یا حرمت امر به معروف و نهی از منکر به هنگام ضرر ( با نظر به آراء امام خمینی ) | ۱۳۹۷ |
۱۳ | وضعیت سیاسی خوزستان از قرن دوم هجری تا آغاز حکومت آل بویه | ۱۳۹۷ |
۱۴ | بررسی فقهی ممنوعیت منتپذیری و مصادیق آن | ۱۳۹۷ |
۱۵ | تحلیل انتقادی مبانی فقهی- سیاسی سلفیه تکفیری در مسأله جهاد | ۱۳۹۶ |
۱۶ | تجری در نگاه اصولی امام خمینی (ره) | ۱۳۹۶ |
۱۷ | باز پژوهی استدلال فقهای شیعه به آیات قرآن کریم درخصوص حکم ازدواج با اهل کتاب | ۱۳۹۵ |
۱۸ | مالکیت سلولهای بنیادی موجود در خون بند ناف | ۱۳۹۵ |
۱۹ | جستاری پیرامون مفهوم قاعده لطف و میزان اثر گذاری آن در فقه امامیه | ۱۳۹۵ |
۲۰ | نقد و بررسی ارتباط ادله مورد استفاده در قاعده سد ذريعه با مقاصد شريعت، در فقه مذاهب اسلامی | ۱۳۹۵ |
۲۱ | مدیریت اموال مجهول المالک از منظر فقه شیعه | ۱۳۹۵ |
۲۲ | نقش و جایگاه حاجب درتشکیلات عصرغزنوی با تکیه برتاریخ بیهقی | ۱۳۹۵ |
۲۳ | بازخوانی ماجرای اطعام در منابع اسلامی | ۱۳۹۵ |
۲۴ | ساحتهاي ايمان و عقل از منظر نجم الدين رازي | ۱۳۹۵ |
۲۵ | آتش سوزی کتابخانه نیشابور | ۱۳۹۴ |
۲۶ | بررسي فقهي مكان نماز در كنار قبور معصومين | ۱۳۹۴ |
۲۷ | توجیه ناپذیری الحاد ابن راوندی | ۱۳۹۴ |
۲۸ | رويکردی تطبيقی سن مسئوليت کيفری اطفال و نوجوانان در قانون مجازات اسلامی ايران و قوانين کشورهای اسلامی | ۱۳۹۴ |
۲۹ | بررسی فقهی و حقوقی ضمان پزشک | ۱۳۹۴ |
۳۰ | بیع کار در فقه امامیه | ۱۳۹۴ |
۳۱ | تقریری نوین از محل نزاع، در توسل، شفاعت و استغاثه | ۱۳۹۴ |
۳۲ | دیدگاه فقهای امامیه و اهل سنت در رابطه با خنده در نماز و احکام آن | ۱۳۹۴ |
۳۳ | طرح حقوق زندانی در فقه و حقوق | ۱۳۹۴ |
۳۴ | راهکارهای فقهی-حقوقی در محروم کردن ورثه از دستیابی به ترکه | ۱۳۹۴ |
۳۵ | تأثیر خواص در اعراض عامه | ۱۳۹۴ |
راهنمایی و مشاوره پایان نامه ها
ردیف | عنوان | راهنمایی / مشاوره | مقطع تحصیلی |
۱ | کارکرد سیاسی حج از آغاز دوره عباسیان تا سال ۲۶۰ | استاد مشاور | دکتری |
۲ | جايگاه اجتماعي اهل ذمّه از دوران پيامبر(ص) تا پايان خلافت اموي شرق جهان اسلام”عراق و شام” | استاد مشاور | دکتری |
۳ | نقد دیدگاه دکتر غفاری درباره کتاب کافی و دو راوی آن ( جابر جعفی و زراره ابن اعین) | استاد مشاور | دکتری |
۴ | بررسی تاثیر عوامل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بر تاریخ نگاری در قرن سوم و چهارم هجری قمری | استاد راهنما | کارشناسی ارشد |
۵ | بررسی وضعیت اجتماعی و سیاسی نهضت امام خمینی(ره) و تاثیر آن بر گسترش تشیع | استاد راهنما | کارشناسی ارشد |
۶ | تصحیح، تحقیق و تعلیق با عنایت به نسخه خطی کتاب تاریخ آل امجاد | استاد راهنما | کارشناسی ارشد |
۷ | تاثیر عفو بر تحکیم بنیاد خانواده | استاد راهنما | کارشناسی ارشد |
۸ | نقش سادات و امام زادگان در گسترش تشیع در منطقه فراهان از ابتداء تا آغاز دولت صفوی | استاد راهنما | کارشناسی ارشد |
۹ | تشویق و تنبیه در قرآن و احادیث | استاد راهنما | کارشناسی ارشد |
۱۰ | نقش شیطان در انحراف قوم یهود در قرآن و روایات | استاد راهنما | کارشناسی ارشد |
۱۱ | تحلیل و بررسی نقش صحابه و یاران امام علی(ع) در تبیین جانشینی آن حضرت | استاد راهنما | کارشناسی ارشد |
۱۲ | نقش قیس بن سعد بن عباده در تقویت تشیع | استاد راهنما | کارشناسی ارشد |
۱۳ | بررسی نقش علمای جبل عامل در تثبیت تشیع در ایران در عصر صفوی | استاد راهنما | کارشناسی ارشد |
۱۴ | نقش ائمه در مقابله با انحراف فکری | استاد راهنما | کارشناسی ارشد |
۱۵ | شاخصه های تفکر صحیح در قرآن و روایات | استاد راهنما | کارشناسی ارشد |
۱۶ | روش تفسیری امام علی (ع) | استاد راهنما | کارشناسی ارشد |
۱۷ | جایگاه صدق و صدقین در قرآن و روایات | استاد راهنما | کارشناسی ارشد |
۱۸ | بررسی تطور تاریخی کلام زیدیه | استاد راهنما | کارشناسی ارشد |
۱۹ | نقش شیخ مفید در گسترش اندیشه کلامی و عقلی شیعه | استاد راهنما | کارشناسی ارشد |
۲۰ | جن و شیطان شناسی و آسیب های آنها و راه های مقابله با آن از دیدگاه قرآن و حدیث | استاد راهنما | کارشناسی ارشد |
۲۱ | نگرشی بر رفتارشناسی سیاسی شیعه بعد از واقعه عاشورا ( از سال ۶۱ ه.ق تا سال ۲۰۳ ه.ق ) | استاد راهنما | کارشناسی ارشد |
۲۲ | عملکرد سیاسی علامه مجلسی در نگاه مستشرقان | استاد راهنما | کارشناسی ارشد |
۲۳ | سیره اخلاقی امام علی در جنگ | استاد راهنما | کارشناسی ارشد |
۲۴ | بررسی خيار غبن در مذاهب اربعه و اماميه | استاد راهنما | کارشناسی ارشد |
۲۵ | شخصیت شناسی کعب الاحبار و نقش او در انحراف مسلمین | استاد راهنما | کارشناسی ارشد |
۲۶ | بررسی وضیعت شیعیان در دوره افشاریان | استاد راهنما | کارشناسی ارشد |
۲۷ | خوارج از منظر قرآن و روایات | استاد راهنما | کارشناسی ارشد |
۲۸ | کارکرد سیاسی دین گرایی ناصرالدین شاه قاجار | استاد راهنما | کارشناسی ارشد |
۲۹ | نوع برخورد ائمه اطهار (ع) با شرایط روز خود | استاد راهنما | کارشناسی ارشد |
۳۰ | بررسی دولت آل بویه و ویژگی های شیعی بودن آن در مقایسه با دولت های معاصر آل بویه | استاد راهنما | کارشناسی ارشد |
۳۱ | بررسی دلایل عدم تشکیل حکومت توسط ائمه ابناء الحسین(ع) | استاد راهنما | کارشناسی ارشد |
۳۲ | پیشگیری از آسیب های اجتماعی از منظر قرآن و سنت | استاد راهنما | کارشناسی ارشد |
۳۳ | تاثير جنبشهاي شيعي معاصر در بيداري اسلامي | استاد راهنما | کارشناسی ارشد |
۳۴ | نقش اهلبیت علیهم السلام در گرایش ایرانیان به تشیع | استاد راهنما | کارشناسی ارشد |
۳۵ | بررسی زمینه سازی غیبت کبری | استاد راهنما | کارشناسی ارشد |
۳۶ | نقش میر حامد حسین در گسترش تشیّع در هند | استاد راهنما | کارشناسی ارشد |
۳۷ | نقش اجتماعی حضرت خدیجه (س) در گسترش اسلام | استاد مشاور | کارشناسی ارشد |
۳۸ | بررسی شخصیت، احوال و آثار آیت الله العظمی فاضل لنکرانی | استاد مشاور | کارشناسی ارشد |
۳۹ | فقه معاملات و جایگاه آن در بازار | استاد مشاور | کارشناسی ارشد |
۴۰ | نسخه شناسی آثار کاتبان کرمانی بر اساس نسخ خطی فهرست شده | استاد مشاور | کارشناسی ارشد |
۴۱ | نقش امامان ابناالرضا (ع) در زمینه سازی غیبت کبری | استاد مشاور | کارشناسی ارشد |
۴۲ | بررسی تطبیقی فیلم های تاریخی با منابع تاریخی ( فیلم امام علی) | استاد مشاور | کارشناسی ارشد |
۴۳ | بررسی جنگ نرم کشورهای غربی ضد تشیع با تاکید بر نقش رسانه ها | استاد مشاور | کارشناسی ارشد |
۴۴ | تأثیر حرمین شریفین کربلا بر تحولات تاریخ تشیع از قرن ۳ تا ۵ | استاد مشاور | کارشناسی ارشد |
۴۵ | نقش خواص در جهت گیری تاریخ تشیع با تأکید بر دوره امام حسن مجتبی علیه السلام | استاد مشاور | کارشناسی ارشد |
۴۶ | نقش سیاست های معاویه در دگرگونی شیوه زمامداری (تغییر نظام شورایی به سلطنتی) | استاد مشاور | کارشناسی ارشد |
۴۷ | نقش مشاهیر شیعه در پیشبرد اهداف مکتب تشیع از غیبت کبری تا عصر مغول | استاد مشاور | کارشناسی ارشد |
۴۸ | بررسی اقدامات فرهنگی- سیاسی امام جواد (ع) در گسترش مکتب تشیع | استاد مشاور | کارشناسی ارشد |
۴۹ | بازخوانی واقعه عاشورا در بررسی موردی تحریف های تاریخی آن | استاد مشاور | کارشناسی ارشد |
۵۰ | نقش اهل بیت علیهم السلام در گرایش ایرانیان به تشیع | ||
۵۱ | راهکارهای نوآوری در ارائه مسائل دینی | استاد مشاور | کارشناسی ارشد |
۵۲ | اخلاق مدیریت در سیره عملی امرالمومنین علی (علیه السلام) | استاد مشاور | کارشناسی ارشد |
۵۳ | راهکارهای افزایش اشتیاق دینی در دانش آموزان | استاد مشاور | کارشناسی ارشد |
۵۴ | بررسی تطبیقی آموزههای مکتب تشیع و غرب در تربیت فرزندان | استاد مشاور | کارشناسی ارشد |
۵۵ | حج گزاری شیعیان در دوره ائمه اطهار (علیه السلام) | استاد مشاور | کارشناسی ارشد |
۵۶ | صادقین و کاذبین از منظر قرآن | استاد مشاور | کارشناسی ارشد |
رتبه علمی : استاد سطح عالی حوزه
درس ها :
محل تدریس :
رتبه علمی : دانشیار
تدریس : مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکترا
محل تدریس :
حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید محمدرضا حسینی در سال ۱۳۴۱ در شهر مقدس مشهد در خانوادهای روحانی متولد شد. وی در سال ۱۳۴۶ وارد شهرمقدس قم شد و تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در مدرسه صفا، باقریه و دبیرستان حافظ گذراند و در سال ۱۳۵۵همزمان در مدرسه علميّه حضرت آیت الله العظمی گلپایگانی(ره) تحصیلات حوزوی را آغاز نمود. پس از گذراندن دروس مقدماتی و سطوح عالی، از محضر درس خارج فقه حضرت آیت الله العظمی شیخ جواد تبریزی(ره)، و حضرت آیتالله العظمی مکارم شیرازی، خارج اصول آیت الله العظمی وحید خراسانی و حضرت آیتالله العظمی مکارم شیرازی، تفسیر آیت الله جوادی آملی و فلسفه حضرت آیت الله حسن زاده آملی کسب فیض نمود. وی در دوران رژیم ستم شاهی همچون مردم ایران به مبارزه جدی با رژیم شاه پرداخت و در این رابطه سه بار توسط مامورین دستگیر و بازداشت شد.
ایشان با آغاز جنگ تحمیلی در ۱۳ مهر ماه ۱۳۵۹ وارد سرپل ذهاب در غرب کشور شد و بیش از ۶۳ ماه از دفاع مقدس، در غرب، جنوب و کردستان با مسئولیت های مختلف حضور داشت. ایشان پس از مراجعت به حوزه، به تحصیل ادامه داد تا در سال ۱۳۸۸ با دفاع از رساله سطح چهار حوزه تحت عنوان «بررسی فقهی- حقوقی مجازاتهای جایگزین حبس» با رتبه عالی – که رساله برتر سال شناخته شد – و در سال ۱۳۹۰ از رساله دکتری-گرایش تاریخ و تمدن اسلامی- با عنوان «نقش ایرانیان در مبارزه با امویان و عباسیان تا پیش از غیبت صغری» دفاع كرد.
قرآن تنها كتاب آسمانى است كه از تحريف ايمن مانده و معتبرترين منبع علوم و معارف اسلامى است كه معجزه جاويدان و ارجمندى رسول اكرم صلى الله عليه وآله و سلم گرديد و مايه حيات روحانى و جسمانى و زندگى فردى و جمعى مسلمانان شد؛ زيرا اين صحيفه الهى چلچراغى است درخشنده، كه هرگز تابندگى آن فرو نمىنشيند و بنيانى است كه پايه هاى آن هرگز تزلزل نمىپذيرد. رسالت اين چراغ فروزنده از چهارده قرن پيش در ابعاد مختلف زندگانى بشر آغاز شد و تا ابد ادامه خواهد يافت.
در جهان پرآشوب امروزى كه ارزشها در ميان گرد و غبار برخاسته از سم اسبان دنياطلبان زراندوز و يورش تبليغاتى ناميمون دگرانديشان غربپرست، به فراموشى سپرده شده، خلأ معنويت بيش از هر زمانى رخ مىنمايد و موجبات انزجار و روگردانى بشر از زندگى سرد، دلمرده و بىانگيزه كنونى را فراهم كرده است.
از اينرو، شناخت قرآن و همنشينى با آن براى هر مسلمانى خصوصاً نسل جوان كه داراى انديشه اى زلال، و راستين است و هنوز پاكدامنى و پاك نهادى او با آرايه هاى فكرى سكولاريزم مواجه نشده، و از سويى كنجكاوىهاى فطرى او، وى را در برابر انبوى از پرسش ها قرار مى دهد، بيش از هر روز ديگر امرى بايسته به نظر مى رسد؛ بايستگى آن بدان جهت است كه رسول اكرم صلى الله عليه وآله و سلم فرمود : «اذا اَلْتَبَسَتْ عَلَيْكُمُ اَلْفِتَنُ كَقِطَعِ اَلْلَيْلِ اَلْمُظْلِمْ فَعَلَيْكُم بِالْقُران» هرگاه فتنه ها چون شب تار شما را محاصره نمود، به قرآن روى آوريد.
قرآن كه سرچشمه دين و ايمان و فرهنگ معنى بخش زندگى مادى و معنوى انسانها است اگر در قلب انسان نقش بندد هميشه ماندگار خواهد بود و انسان نيز پايدار خواهد ماند.
نقش «قرآن» چون در اين عالم نشست نقشهاى پاپ و كاهن را شكست
فاش گويم آنچه در دل مضمر است اين كتابى نيست چيز ديگر است
چون به جان در رفت جان ديگر شود جان كه ديگر شد جهان ديگر شود
همچو حق پنهان و هم پيداست اين زنده و پاينده و گوياست اين
اقبال لاهورى
آنچه اهميت دارد، چگونگى انس با اين منشور هدايت است. در واقع بايد ديد چگونه انسان بايد قرآنگرا باشد، و امور خود را به قرآن پيوند زند و قرآن جزء باورهاى درونى او شود؟
بهترين راه براى انس با قرآن انديشيدن در كلامالله مجيد و تعمّق در مفاهيم و معانى آن است؛ و قرآن نيز انسانها را تشويق به تفكر و انديشه مىكند : «أَفَلاَ يَتَدَبَّروُنَ ألْقُرآنَ» .
اساساً خداوند فلسفه پيدايش و نزول قرآن را تدبر امت در آيات آن و شناخت حقايق مىداند تا اين كه حقيقت براى او آشكار گردد : «كِتَابٌ أَنزَلْناهُ إِلَيْكَ مُبارَكٌ لِيَدَبَّروُا آياتِهِ وَ لِيَتَذَكَّرَ أُوْلُواألْألْبابِ»؛ قرآن كتاب مبارك و عظيمالشأن است كه بر تو فرو فرستاديم تا امت در آياتش انديشه كنند و صاحبان مقام عقل، متذكر حقايق آن شوند. درآيات ديگر تدبر در آيات خلقت نيز مورد تأكيد كتاب الهى است.
وقتى قرآن مىفرمايد : «أَوَلَم يَرَوْا كَيْفَ يُبْدِئُ أللَّهَ ألْخَلْقَ ثُمَّ يُعِيدُهُ إِنَّ ذَلِكَ عَلَى أللَّهِ يَسِيرٌ»؛ انسان به چگونگى خلقت و مرگ پى مىبرد.
و همچنين وقتى مىفرمايد : «أَلَمْ تَرَ أَنَّ أللَّهَ يُزْجِىَ سَحاباً ثُمَّ يُؤَلِّفُ بَيْنَهُ ثُمَّ يَجْعَلُهُ رُكَاماً فَتَرَى ألْوَدْقَ يَخْرُجُ مِنْ خِلَـلِهِ وَ يُنَزِّلُ مِنَ ألسَّمَآءِ مِن جِبَالٍ فِيهَا مِن بَرَدٍ»؛ انسان به چگونگى خلقت باران و تگرگ پى مىبرد. در واقع انسان را به تفكر و تعمق فرو مىبرد.
بنابراين اگر انسان قرآن را با تفكر و تأمل بخواند، شناخت او به نشانههاى خداوند و قدرت و اقتدار او، و فلسفه خلقت موجودات، بيشتر مىشود كه اين خود موجب پيوند و عشق انسان به قرآن مىگردد.
از اينرو مسلمانان صدر اسلام قرآن را آگاهانه و عاشقانه مىخواندند و در ابعاد گوناگون هر آيه به دقت مىانديشيدند و قرآن را انيس و مونس خود ساخته بودند.
قرآن انيس متقين است :
اميرالمؤمنين عليهالسلام در نهجالبلاغه خطبه همام درباره اوصاف متقين فرمود : اَمّا الليلُ فَصافُّون اَقدامَهُم»؛ هنگام شب پاهايشان براى عبادت جفت مىشود.
«تالين لاَِجْزاءِ اَلْقُرآن»؛ آنگاه قسمتهاى مختلف قرآن را تلاوت مىكنند. «يُرتِّلُونَه تَرْتِيلاً»؛ قرآن خواندنى از سر تامل و انديشه. «يُحَزِنُونَ بِهِ اَنْفُسَهُم»؛ قرآن را با حزن مخصوصى كه از قلبشان پيدا مىشود مىخوانند.
امام زينالعابدين عليهالسلام در مناجاتش با خداوند سبحان، مىفرمايد : «وَ اَجْعَلِ اَلْقُرآنَ لَنا فِي ظُلْمِ الَلْيالي مُونِسَاً»؛ خداوندا! قرآن را در تاريكىهاى شب همنشين ما قرار ده.
شهيد مطهرى فرمود : قرآن را بايد با دقت و شور وافر خواند.ائمه عليهمالسلام قرآن را با چنان شورى مىخواندند كه رهگذرانى كه صداى آنها را مىشنيدند، بىاختيار مىايستادند و منقلب مى شدند و مى گريستند.
انس با قرآن آثار بسيار با بركتى دارد كه از جمله مىتوان به موارد زير اشاره كرد :
الف) تفكر در عمل :
ايجاد زمينه تفكر و انديشه در كارها. و پرهيز از خودسرىها را در انسان فراهم مى كند.
ب) آينده نگرى :
آينده نگرى و مآلبينى. افق بسيار روشنى از آينده و مآلبينى انسان را پيش پاى نمايان مى كند.
ج) خودسازى :
انس با قرآن موجب خودسازى، از بين رفتن خودبينى، زدودن حب دنيا و كليه صفات منفى و زشت و ناميمون م ىشود، زيرا قرآن اينگونه صفات را ناپسند مىشمارد. چنين انسانى خود را اسير دنيا نمى سازد بلكه دنيا و آنچه را در آن هست، مسخر خود مىسازد و به عنوان ابزار كار جهت تعالى انسانها به خدمت مى گيرد؛
د) نگرشى نو بر عالم :
با قرآن بودن و همزبان شدن، اين ديد را در انسان پديد مىآورد كه جهان را با نگرشى نو و از دريچه اى با چشم اندازهاى تازه مى بيند و بدان ژرفتر نگاه مىكند.
ه ) بهسازى جامعه :
از آنجايى كه قرآن مجموعهاى از دستورهاى عبادى، اخلاقى، تربيتى و احكام اجتماعى، سياسى، حقوقى، اقتصادى و مشتمل بر پندهاى تاريخى و لطايف را ادبى را در خود جمع كرده، فوق زمان و مكان است و براى همگان و در همه عصرها نازل شده و مايه بيدارى همه جهانيان است. ضمن اين كه نيز نويدبخش قسط و عدل براى همه جوامع انسانى مىباشد.
و) مهجوريت زدايى از قرآن :
پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله وسلم از مردم زمان خود به خداوند شكايت مى برد، و مىفرمايد : «يا رَبِّ اِنَّ قَوُمِى اِتَخَذُوا هَذَا اَلْقُرآنَ مَهْجُوراً» خداوندا! امت من قرآن را تنها گذاشتند، چون ارتباط آنان با قرآن كمرنگ شده و از آن دورى گزيده اند.
امروز نبايد بگذاريم قرآن به سان گذشته تنها بماند، زيرا عصر ما، عصر قرآن محورى و بازگشت به قرآن و توسل به ثقل اكبر و اصغر است تا از اين رهگذر توشهاى به ديار ابديت ببريم، گرچه جامعه اسلامى ما به بركت انقلاب اسلامى كه وامدار قرآن است رويكرد تازهاى به قرآن دارد، و سخنان امام راحل رحمه الله و رهنمودهاى مقام معظم رهبرى ـ مد ظله العالى ـ و حضور ايشان در مجالس انس و تدريس قرآن، رونق تازه و پرشورى را به دوستداران قرآن داده، و آهنگ گرايش به قرآن و معارف دلپذير آن فراگير شد، لكن جوانان كه نشاط خاص خود را دارند مىبايست با قرآن كه بهار دلهاست و رازهاى بسيارى در خود دارد، انس بيشترى داشته باشند تا اين گلواژههاى بهارى، روح و جسم لطيف آنان را عطرآگين نمايد و چراغى فروزان براى هدايت آنان به سوى حق باشد و بركات مادى و معنوى آن را با چشم سر و چشم دل ببينند.
گر تو مىخواهى مسلمان زيستن نيست ممكن جز به قرآن زيستن
اقبال لاهورى
امام امت در اين خصوص چنين بانگ هشدار برآورد و به آينده سازان مى فرمايد : «شما اى فرزندان برومند اسلام… تدريس قرآن در هر رشته اى از آن را محطّ نظر و مقصد اعلاى خود قرار دهيد. مبادا خداى ناخواسته در آخر عمر كه ضعف پيرى بر شما هجوم كرد، از كرده ها پشيمان و تأسف بر ايام جوانى بخوريد».
درخشيدن اخترانى فروزان در آسمان تاريخ و فرهنگ هر جامعه, نشان از استعدادها, توان مندى ها و بالندگى هايى است كه در جوهره و نهاد آن جامعه و مردمش نهفته است. اين گنج هاى پنهان و ذخيره هاى نهفته, در سيماى مفاخر علمى, مؤلفان و مصلحان جلوه مى كند. بنابراين بازنگرى ابعاد شخصيتى اين گونه مفاخر, توجه به گنجينه هاى گران قيمت و پشتوانه هاى فرهنگى يك امت است.
دكتر مفتح كه نام مبارك او با وحدت حوزه و دانشگاه پيوند خورده است, در سال ۱۳۰۷ در خانواده اى روحانى در شهر همدان به دنيا آمد. پدرش مرحوم حجت الاسلام شيخ محمود مفتح از وعاظ و منبرى هاى همدان بود. پس از گذراندن دوره دبستان به دليل هوش و استعداد سرشارى كه داشت, براى فراگيرى معارف اسلامى به مدرسه علميه مرحوم آخوند ملاعلى همدانى رهسپار و از طلاب ممتاز آن مدرسه شد. در پانزده سالگى وارد حوزه علميه قم شد و عليرغم شرايط سخت زندگى, همواره به كسب علم و گذراندن مراحل تقوا و تهذيب نفس همت گماشت.
پس از گذراندن دروس سطح, از محضر استادانى بزرگ و نام دار هم چون آيات عظام: بروجردى(ره), محقق داماد(ره), حجت(ره), امام خمينى(ره) و علامه طباطبائى(ره) بهره برد به دليل پشتكار زياد و قدرت استدلال و استنباط به درجه اجتهاد نايل آمد و خود به كرسى تدريس در حوزه تكيه زد.
شهيد مفتح در كنار تحصيلات حوزوى به فراگيرى علوم جديد و دانشگاهى پرداخت و موفق به اخذ مدرك دكتراى فلسفه گرديد و پايان نامه خود را با موضوع ماوراءالطبيعه از نظر نهج البلاغه ارائه كرد. ايشان هم زمان با تحصيل در دبيرستان حكيم نظامى قم مشغول تدريس فلسفه نيز بود كه تا لحظه شهادت اين روند ادامه داشت.
شهيد دكتر مفتح داراى روحى بزرگوار بود و هماره با طلاب و دانشجويان با گشاده رويى برخورد مى كرد و از هيچ كمكى دريغ نداشت. وى در تهيه پايان نامه هاى دانشجويان و تأليف و تدريس مقاله يا كتاب طلاب به يارى آنان مى شتافت, كه اين خود يكى از صفت هاى برجسته آن شهيد بزرگوار بود. استاد مصطفى زمانى در اين باره مى گفت: (من براى رسيدن به گمشده ام (انجمن مطبوعاتى) با خيلى از نويسندگان سر وكار پيدا كردم, در جلسه هاى خصوصى و عمومى آنان شركت كردم و آن چه را كمتر يافتم خلوص نيت, بى ريايى, احساس مسئوليت و به طور خلاصه: (مما رزقناهم ينفقون) (بذل و بخشش از سرمايه هاى علمى بدون چشم داشت) بود. خوش بختانه اين همه امتيازها در وجود استاد به طور آشكار و بدون نيرنگ و تدليس و عوام فريبى يافت مى شد.
شهيد دكتر مفتح هم زمان با ورود امام(ره) به ايران ستاد استقبال از امام را تشكيل داد و پس از پيروزى انقلاب اسلامى براى به انجام رساندن رسالت خود در كنار تلاش هاى علمى و فرهنگى, مسئوليت هاى اجرايى را پذيرفت. سرپرستى كميته انقلاب اسلامى منطقه ۴تهران و رياست دانشكده الهيات دانشگاه تهران و برگزارى اولين سمينار وحدت حوزه و دانشگاه در سالگرد شهادت حاج آقا مصطفى خمينى(ره) از جمله اين مسئوليت ها بود.
از آن جايى كه شهيد مفتح بر اين باور بود كه براى اصلاح جامعه و اجراى احكام نورانى اسلام, راهى جز تغيير نظام و سرنگونى حكومت ستم شاهى نيست, در كنار تدريس و تحصيل علوم اسلامى به فعاليت هاى سياسى روى آورد. وى در سال ۱۳۴۰ به صورت جدى وارد مبارزات سياسى شد و با ژرف انديشى به ايراد سخنرانى هاى روشنگرانه در شهرهاى مختلف پرداخت كه اين فعاليت ها و سخنرانى ها بى وقفه ادامه داشت.
سخنرانى ايشان در خوزستان آن چنان جوششى به وجود آورد كه رژيم شاه وى را به خوزستان ممنوع الورود كرد, اما وى دست از مبارزه برنداشت و با تشكيل مجمع علمى اسلام شناسى كه عده اى از فضلا و نويسندگان قم در آن شركت داشتند, اقدام به انتشار كتاب و مقاله كرد. وى هم چنين دوره هاى آموزش فن خطابه برگزار كرد, ولى متأسفانه ساواك آن را تعطيل كرد. آيةاللّه شهيد دكتر مفتح با تشكيل انجمن مطبوعاتى كه حدود بيست نفر از افراد علاقه مند در آن عضو بودند, دو هدف مقدس را دنبال مى كرد: ۱ـ جمع آورى و فراخوان نيروهاى توان مند و ساماندهى آنان و جلوگيرى از پراكندگى و تلاش هاى متفرقِ بى ثمر; ۲ـ تعيين و نشان دادن هدف و حمله به سوى آن و جلوگيرى از هدر رفتن نيروها و توان علمى كه ساواك خواهان آن بود.
رژيم ستم شاهى در برخورد با شهيد مفتح از هر شيوه اى استفاده مى كرد تا وى را به زانو درآورد. به همين دليل در سال ۱۳۴۸ ايشان را كه در دبيرستان حكيم نظامى قم به تدريس فلسفه اشتغال داشت, از آموزش و پرورش اخراج كرد و بلافاصله وى را به جنوب كشور تبعيد كرد. پس از اتمام مدت تبعيد نيز از ورود وى به قم جلوگيرى كرد, زيرا به درستى مى دانست كه حضور شهيد مفتح در قم به سازماندهى طلاب و فضلاى جوان حوزه عليه رژيم كمك خواهد كرد. از اين رو شهيد مفتح پس از مشورت با دوستان و هم رزمانش تهران را براى سكونت و فعاليت هاى سياسى و فرهنگى خود انتخاب كرد. با ورود ايشان به تهران و دعوت دانشكده الهيات دانشگاه تهران از وى براى تدريس در كنار استاد شهيد مرتضى مطهرى(ره), فصل جديدى از فعاليت هاى سياسى, علمى و فرهنگى شهيد مفتح آغاز شد.
وى علاوه بر تدريس, به اقامه نماز جماعت و درس تفسير قرآن نيز همت گمارد. رژيم شاه با آوردن اساتيد لائيك و توده اى براى تدريس فلسفه در دانشكده الهيات سعى كرد يك جنگ روانى راه بيندازد تا در نتيجه دكتر مفتح دانشكده را ترك كند, اما وى ضمن استقامت در برابر اين توطئه ها با اين اساتيد مباحثه مى كرد. البته بعضى از كمونيست ها حاضر به بحث نمى شدند و فقط در پى اغفال دانشجويان بودند كه مورد اعتراض دانشجويان مؤمن واقع مى شدند. شهيد دكتر مفتح نيز از آنان دفاع مى كرد. آريانپور كه عقايد ماركسيستى داشت و در كلاس درس خود مسائل ضد اسلامى را مطرح مى كرد, از جمله اين افراد بود.
مرحوم مطهرى مى گفت: من داخل اتاق نشسته بودم, يك وقت ديدم صداى داد و فرياد بلند شد. رفتم بيرون, ديدم آقاى مفتح است كه از رفتار و تعليمات الحادى وى عصبانى شده است.۳
شهيد مفتح در سال ۱۳۵۲ با قبول امامت مسجد جاويد, فعاليت گسترده اى را آغاز كرد به طورى كه آن مسجد در مدت كوتاهى به مركزى براى تجمع دانشجويان و آشنايى آنان با معارف غنى اسلام و هسته اى براى مبارزان درآمد, كه مدتى بعد ساواك مسجد جاويد را به خاطر سخنرانى روشنگرانه و تكان دهنده رهبر فرزانه انقلاب حضرت آيةاللّه خامنه اى (دامت بركاته) تعطيل و آيةاللّه شهيد دكتر مفتح و آيةاللّه خامنه اى را روانه زندان كرد.
ايشان مدتى در جست وجوى مكانى بود تا كانون مبارزه را به آن جا منتقل كند كه پس از ۲سال, امامت مسجدى در كنار حسينيه ارشاد به وى پيش نهاد شد. وى امامت آن مسجد را پذيرفت و در اولين فرصت با تشكيل جلسه اى با حضور آيةاللّه طالقانى و آيةاللّه مطهرى, آن مسجد را به نام (مسجد قبا) نام گذارى كرد و در آن مسجد به تأسيس كتابخانه, صندوق قرض الحسنه, تشكيل كلاس آموزش معارف اسلامى براى دانشجويان و جلسات سخنرانى براى عموم همت گماشت, كه هر كدام در نوع خود بسيار پر رونق و پر جاذبه بود. خصوصاً جلسات سخنرانى ايشان كه در ماه رمضان سال ۱۳۵۶ برگزار شد و نماز عيد فطر همان سال كه در قيطريه اقامه شد.
وى با گسترش قيام مردمى در سال ۱۳۵۷ اعلام كرد كه نماز عيد فطر را مانند سال گذشته در تپه هاى قيطريه اقامه خواهد كرد. پس از برگزارى نماز عيد و سخنرانى شهيد باهنر راه پيمايى بزرگى صورت گرفت و فرداى همان روز راه پيمايى ۱۷شهريور سال ۱۳۵۷ در تهران رخ داد كه شهداى زيادى هم تقديم انقلاب كرد. رژيم شاه پس از ضرب و شتم شديد شهيد مفتح در منطقه قلهك او را دستگير و زندانى كرد كه با اوج گيرى نهضت اسلامى مردم ايران به رهبرى امام خمينى(ره) وى از سياه چال هاى رژيم شاه آزاد شد و به آغوش مردم, حوزه و دانشگاه بازگشت.
استاد شهيد دكتر مفتح به شدت با موضوع ننگين و استعمارى (جدايى دين از سياست) مخالف بود و با آن مبارزه مى كرد, زيرا به خوبى دريافته بود كه همين شعار غرب,ى شيخ شهيد فضل الله نورى را بر سر دار برد و بى دليل نبود كه شهيد مدرس با آگاهى از اين نيرنگ عوام فريب همواره بر عدم جدايى دين از سياست تأكيد مى كرد و مى گفت: (سياست ما عين ديانت ماست و ديانت ما عين سياست ماست).
شهيد مفتح در يكى از سخنرانى هاى خود چنين گفت: (چه كسى مى گويد دين از سياست جدا است؟! مگر رسول الله(ص) پيشواى سياسى نبودند, مگر اميرالمؤمنين(ع) در دوران خلافت, مقام رهبرى سياسى را نداشت؟!)۴
آيت اللّه شهيد دكتر مفتح اصل (سياست نه شرقى و نه غربى) را كه امام راحل(ره) مطرح كرده بود, به عنوان يك اصل آرمانى براى انقلاب اسلامى مى دانست و هماره جانانه از آن دفاع مى كرد. وى در اين زمينه مى گويد: (دنيا بداند اين چنين نيست كه ما از يك قدرت استعمارى به ستوه آمده باشيم و پناه به قدرت استعمارى ديگر ببريم, ابداً; استعمار, استعمار است, دشمن, دشمن است, قدرت هاى ضد خلقى و ضد انسانى و ضد بشرى در شرق و غرب براى ما تفاوت نمى كند. ما يك منطق داريم و آن منطق, منطق اسلام و حركت اسلامى است۵). شهيد بر اين باور بود كه امت اسلامى مى تواند براساس احترام متقابل و رعايت عزت و اقتدار ملى, استقلال خود را حفظ كند و زير چتر استعمار غرب يا شرق نرود.
شهيد دكتر مفتح كه در پى ايجاد يك جامعه زنده از بذل جان خويش دريغ نكرد, معتقد بود كه: (يك جامعه زنده همانند يك فرد زنده بين همه اقشار و گروه هايش هم آهنگ است; يعنى همه با هم يك مسير و هدف را دنبال مى كنند و هم آهنگ و موزون و حساب شده به سوى يك مقصد رهسپارند. يك قشر زنده اين طور فكر نمى كند كه فقط براى قشر خودش منافع و مزايايى را طلب كند و به فكر قشر و گروه ديگرى نباشد).۶ بنابراين بايد در جهت ايجاد وحدت اساسى كه عامل احيا و زندگى دوباره است, كوشيد, زيرا جامعه به معنويت و مذهب نيازمند است و اين ضرورت در جامعه غرى قابل انكار و طبيعى است. ايشان در جايى ديگر درباره اهميت و ضرورت اتحاد چنين مى گويد: (همه قشرها بايد باهم متحد باشند, اما اين دو قشر (روحانى و دانشگاهى) يك امتياز خاصى دارند, زيرا گروه ها و قشرهاى ديگر به اين ها مى نگرند و اينان هستند كه مسير جامعه را معيّن مى كنند.)۷
شهيد مفتح, سمبل وحدت ميان دو طيف بزرگ و روشن فكر حوزه و دانشگاه بود; دو مركزى كه در سياست و فرهنگ نقشى مهم و اساسى دارند. وى مى گويد: (اگر روحانيون, شما را و شما روحانيون را بشناسيد و با هم تفاهم كنيد, مطمئن باشيد كه جناح هاى غرب زده و شرق زده, از منافقان و چپ گرايان و ديگر خراب كاران و منحرفان بر شما و كشور اسلامى تان طمع نخواهد كرد و اگر هم طمع كنند, با شكست قطعى مواجه خواهند شد.)۸
شهيد دكتر مفتح از فاصله اى كه رژيم شاه ميان اين دو قشر عظيم و تأثيرگذار ايجاد كرده بود, سخت رنج مى برد. آگاهى و تسلط وى در مسائل سياسى از يك سو و آشنايى دقيق ايشان با دو قشر فعال حوزويان و دانشگاهيان در عرصه علم و سياست از سوى ديگر, سبب شده بود تا شهيد مفتح به دنبال حضرت امام خمينى(ره), از سال ها قبل لزوم وحدت اين دو قشر را با تمام وجود احساس كرده و در صدد اتحاد هرچه بيشتر اين دو قشر برآيد.
بنابراين در سال ۱۳۴۰ با نوشتن مقاله اى با عنوان (وحدت مسجد و دانشگاه) در نشريه (مكتب اسلام) سعى در نشر اين انديشه داشت. وى هم چنين با تشكيل كانون دانش آموزان و طلاب در قم كه همه هفته عده زيادى از طلاب و دانش آموزان در آن شركت مى كردند, چنين برنامه ريزى كرده بود كه هر هفته يك طلبه و يك دانش آموز سخنرانى مى كرد و سپس يكى از اساتيد دانشگاه يا حوزه به ايراد سخن مى پرداخت. وى طرح (وحدت حوزه و دانشگاه) را از وحدت طلاب و دانش آموزان آغاز كرد و به صورت كاربردى به آن جامه عمل پوشاند.
شهيد مفتح علاوه بر مبارزات سياسى در مبارزات با خرافات نيز فعال بود. وى دغدغه خود را چنين بيان مى كند: (بى شك شما خواننده محترم مانند بسيارى از مردم دلسوز به اجتماع, از وجود اين همه خرافات در بين مردم رنج مى بريد, ولى رنج و ناراحتى ما تنها از اين جهت نيست كه اين اوهام, فكر و عقل انسان ها را در بند كرده و سر راه پيش رفت فردى و اجتماعى آنان گشته است, بلكه بيشتر از اين جهت است كه بسيارى از پندارهاى نابه جا را مردم ساده لوح به حساب دين گذارده اند و در نتيجه لايه هايى از گرد و غبار اين اعتقادات پوچ روى چهره تابناك و درخشان مسائل واقعى و حقايق ارزنده اديان نشسته و قيافه جذاب و دل نشين واقعى دين را مخفى نموده است, به طورى كه هركه به ظاهر بعضى از اين روش و اعمال مى نگرد گريزان مى گردد و نيز حربه برنده اى به دست مخالفان دين و خداپرستى داده و فرصتى براى بيگانگان و دزدان سرمايه هاى معنوى و مادى به دست آمده است تا دين را مظهر و سبب اين انحرافات فكرى معرفى كنند).۹ وى معتقد بود كه در هر دو جبهه بايد مبارزه كرد: (يك مسلمان علاقه مند و وظيفه شناس امروز بايد در دو جبهه مبارزه كند: در يك جبهه, دشمنان مستقيم اسلام و در جبهه ديگر با خرافات و خرافه پرستان و دشمنان غير مستقيم. هردو مبارزه نيازمند به روح فداكارى و از خود گذشتگى و پابند نبودن به عنوان ها و موقعيت ها و رياست ها است.۱۰)
آيةاللّه شهيد دكتر مفتح خود را در برابر هر مسلمانى مسئول مى دانست و براى كمك به برادران دينى خود براساس فرموده پيامبر بزرگ اسلام: (من اصبح ولم يهتم بامور المسلمين فليس بمسلم) احساس تكليف مى كرد. وى پس از حمله اسرائيل غاصب به جنوب لبنان اقدام به جمع آورى كمك هاى مادى براى آوارگان لبنانى كرد و خود نيز براى نظارت بر توزيع و اظهار هم دردى با مسلمانان جنوب لبنان به آن جا سفر كرد و چند ماه در كنار برادران مسلمان خود اقامت كرد.۱۱
۱٫ حاشيه بر اسفار ملاصدرا; ۲٫ حاشيه بر منظومه حاج ملاهادى سبزوارى; ۳٫ ترجمه تفسير مجمع البيان; ۴٫ روش انديشه در منطق;۵٫ آيات اصول اعتقادى قرآن; ۶٫ مكتب اخلاقى و تربيتى امام صادق(ع).
مرگ سرخ شهيد دكتر مفتح سرانجام پس از عمرى تلاش و جهاد مستمر و خستگى ناپذير در راه تبليغ دين و ارائه فرهنگ غنى اسلام در ساعت نه و پنج دقيقه روز ۲۷آذرماه سال ۱۳۵۸ به دست عوامل كج انديش و منحرف گروه فرقان۱۲ ترور شد و به همراه دو پاسدار جان بر كفش شربت شهادت را نوشيد. بدن مطهرش پس از تشييع در تهران به قم منتقل شد و در يكى از حجرات صحن مطهر حرم حضرت معصومه(س) به خاك سپرده شد.
به خون تپيده و در خاك خفته بار ديگر
وطن به سوگ عزيزى نشسته بار ديگر
هنوز گرد غم رفتگان به رخ داريم
كه از كرانه برآمد سيه غبار ديگر
(حميد سبزوارى)
۱ـ ناصر باقرى بيدهندى, افكار استاد شهيد دكتر مفتح, ص۷٫
۲ـ همان, ص۶٫
۳ـ اقتباس از: يادنامه استاد شهيد مطهرى, ص۱۸۵٫
۴ـ ويژگى هاى زعامت و رهبرى, ص۳۱٫
۵ـ روزنامه جمهورى اسلامى, مورخ ۲۷/۹/۱۳۶۹٫
۶ و۷ـ همان.
۸ـ مجله پاسدار اسلام, شماره ۱۳۵, ص۲٫
۹ـ ناصر باقرى بيدهندى, همان, ص۶۶٫
۱۰ـ همان, ص۶۸٫
۱۱ـ اقتباس از: مجله پيام انقلاب, شماره ۷۴٫
۱۲ـ گروهك ملحد و منحرف فرقان را مى توان حقيقتاً نهروانيان انقلاب اسلامى دانست. گرداننده اين گروه فردى به نام اكبر گودرزى بود كه با شعار دفاع از اسلام, بهترين فرزندان اسلام را به شهادت رساند. ماهيت اين گروهك منحرف بعد از اشغال لانه جاسوسى امريكا ناشى شد. شهادت استاد مطهرى, دكتر مفتح, حاج مهدى عراقى و فرزندش احسان عراقى و سپهبد قرنى از جمله كارهاى اين گروهك تروريستى است. اين گروه منحرف پس از تلاش مجدانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامى در تاريخ ۶/۸/۵۸ كشف و متلاشى شد.
۱۳ـ براى آشنايى بيشتر مى توانيد به روزنامه هاى جمهورى اسلامى, مورخ ۲/۱۲/۵۸, شماره ۲۱۶; روزنامه كيهان, مورخ ۷/۶/۵۸, شماره ۱۰۷۹۴ و روزنامه اطلاعات, مورخ ۱۵/۲/۵۸, شماره ۱۵۸۴۵ مراجعه فرماييد.